x

NME med stora förändringar

NME med stora förändringar

Det brittiska musikmagasinet NME slutar ges ut som fysiskt magasin. 

Idag uppdagades det att den här veckans utgåva av musikmagasinet NME blir den sista någonsin, enligt förlaget Time Inc UK, skriver MusicWeek.

NME kommer fortsätta på webben och satsar på en rad nya initiativ för att nå en större ”digital-publik” De lanserar bland annat två nya digitala radiokanaler – en för ny musik, och en för ”NME classics.” NME kommer dock inte helt försvinna i printad form. Ett nytt betalmagasin kommer att ges ut, NME GOLD.

NME – New Musical Express lanserades 1952 och har under sin 66-åriga karriär varit ett av de ledande musikmagasinen på marknaden. Och har haft en rad stora artister och band på omslaget, till exempel Oasis, David Bowie, Amy Winehouse, The Libertines och The Strokes och många fler.

2015 lanserades gratisupplagan av magasinet – med Rihanna på omslaget, och har delats ut runt om i Storbritannien varje vecka sedan dess.

”NME är ett av de mest ikoniska varumärkena i brittisk media och vårt byte till att bli en gratistidning har hjälpt oss nå den största publiken på NME.com någonsin. Samtidigt har vi mött ökade produktionskostnader och en svår marknad för annonsering i print. Tyvärr har vi nått en punkt där ett gratis veckomagasin inte längre är ekonomiskt hållbart. Det är den digitala marknaden som är framtiden för NME”, sa Paul Cheal från Time Inc i ett uttalande om nyheten.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA