Facebook stoppade annonsering av svensk musikprofils podd

Facebook stoppade annonsering av svensk musikprofils podd

En annons för den svenska HBTQ-organisationen Rainbow Riots nya online-radioserie Rainbow Riots Radio stoppades av Facebook för att den ansågs vara "politisk”. Efter ett andra försök som också stoppades, skrev grundaren musikprofilen Petter Wallenberg ett Facebookinlägg som spred sig internationellt. Efter påtryckningar ändrade Facebook sitt beslut och återupptog annonserna.
 
– Det visar att det är värt att kämpa för sin sak. Men om inte jag haft mediala kontakter, hur hade det gått då?, säger Peter Wallenberg i ett pressmeddelande.
 
Podcasten som lanserades förra veckan utforskar queera historier från hela världen och är skapad och presenterad av Rainbow Riots grundare Petter Wallenberg.
 
Det första avsnittet är en intervju med den 73-årige svenska gayhistorikern och författaren Lars Fimmerstad, som levt genom Sveriges moderna gayfrigörelse. Här berättar han om en resa genom den sexuella revolutionen på 70-talet till Aids-krisen på 80-talet, där han förlorade sitt livs kärlek. Det var annonsen för detta avsnitt som stoppades av Facebook, med motiveringen att det var ”politiskt.”
 
 
Som protest skrev Petter Wallenberg en statusuppdatering på Facebook som snabbt spreds:
 
"Jag skapade Rainbow Riots Radio för att jag ville dela våra queera livshistorier från olika hålll i världen” säger Petter Wallenberg. ”Det första avsnittet handlar om en svensk pensionärs liv och personliga minnen. Några av episoderna belyser queera personer i länder där det är olagligt att vara homosexuell. Även om vi bara vill leva våra liv som alla andra så blir det politiskt.
 
När två straighta människor håller händerna på gatan ses det som personligt - när vi queera gör det så betraktas det som politiskt. När vi kommer ut ur skuggorna och berättar våra historier globalt - då är det för politiskt.
 
Vi har inte valt att vara politiska, vi vill bara leva våra liv. Vi vill ha kärlek precis som alla andra. Det är homofobi som gör det politiskt."
 
 
Petter Wallenberg lade efter detta upp annonsen igen och Facebook stoppade det än en gång, nu med motiveringen att innehållet var emot deras policy. Han överklagade och skickade texten som blivit viral och bad dem att antingen återställa annonserna eller förbereda ett uttalande med förklaring av beslutet för den internationella HBTQ-pressen. 
 
– Inom några minuter fick jag svar om att de ändrat sitt beslut och skulle återuppta annonserna, säger Petter Wallenberg.
 
– Jag har aldrig varit med om att Facebook svarat så snabbt. Det visar att det är värt att kämpa för sin sak. Men om inte jag haft mediala kontakter, hur hade det gått då? Facebook är en jätte, som sprider all möjlig politisk och religiös propaganda, men samtidigt försöker tysta ner minoriteter. Det är en oroande utveckling som måste belysas.
 

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA