x

MEST LÄST: "Det är pinsamt att både Norge och Danmark lyckas bättre"

MEST LÄST: "Det är pinsamt att både Norge och Danmark lyckas bättre"

(Detta är en krönika. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte GAFFA.)

Showcase- och musikbranschfestivalen Where’s The Music, WTM, lägger ner efter fyra år. I ett kort uttalande av arrangören FKP Scorpio fick vi veta att det funnits vissa samarbetssvårigheter med Norrköpings kommun, bland annat kring hur festivalen ska finansieras. Enligt SVT ville kommunen inte göra ett så kallat specialavtal kring lokalhyra och marknadsföring för festivalen.

Micke Pihlblad, kulturchef på Östgöta Media, spekulerar i en syrlig krönika kring varför WTM läggs ner. Han menar att det är kommunala bolaget Upplev Norrköpings fiasko med utställningen Marvel Avengers S.T.A.T.I.O.N som ligger bakom det hela, utställningen lockade inte den publik man velat, pengar finns således inte för att fortsätta stötta WTM. Men att det är detta miljonunderskott som ligger bakom beslutet, det tillbakavisar både kommunalråd Lars Stjernkvist (S) och Göran Lindgren, tillfällig VD för Upplev Norrköping.

SENASTE: Metallica till Sverige

Stjernkvist uttalar sig även i SVT om hur gränsdragningen med FKP har sett ut: ”festivaler kommer och går, det är en riskabel bransch. Det är också ett av skälen till att vi från kommunen har sagt; vi ska hjälpa till, vi ska vara en samarbetspartner, vi inser att vi har lokaler och annat som betyder mycket för er, men det strikt affärsmässiga måste festivalarrangören stå för. Vi är väl medvetna om att festivaler kan gå rasande bra ekonomiskt, men de kan också gå sämre.”

Årets WTM var lyckat, biljetter gick åt redan tidigt och publikrekordet slogs, 5 145 besökare, men kastar vi ett snabbt öga på nyckeltal för FKP Scorpio Sverige AB, har bolaget sedan 2014 haft minusresultat. Det var också i juni i år som FKP meddelade att man lägger ner Bråvallafestivalen i Norrköping. Stjernkvists slutkläm om att festivaler ”också kan gå sämre” – ja, i det finns givetvis en poäng.

Att Norrköping med en uttalad vision om att vara Sveriges musikhuvudstad, inte går FKP:s "krav" till mötes kan tyckas lite märkligt, men då bör vi ha i åtanke kommunens egen agenda: Norrköpings kommun är intresserade av Norrköpings kommun, ansvarsfrågan för att bibehålla en musikbranschfestival i Sverige är de inte särskilt intresserade av, speciellt inte om det kostar mer pengar än vad de hade räknat med.

LÄS OCKSÅ: 7 döda och 5 i koma efter festival

I Norrköpings kommuns ”Budget 2018 och plan 2019-2021” går det att notera att både Upplev Norrköping AB och Louis De Geer konsert & kongress i Norrköping AB (aktörer ansvariga för event i kommunen) levererar minussiffror, det är heller inga större summor budgeterade för dessa bolag.

Något som det däremot finns budget för, det är utbildning. I ett protokoll från Kommunstyrelsens sammanträde i augusti kan vi läsa att ett uppdragsbidrag på 900 000 kronor beviljas Marieborgs folkhögskola. Bidraget ska skolan använda till en ny musikutbildning med fokus på entreprenörskap, med motivationen att utbildningen är ett steg i kommunens vision mot att bli Sveriges musikhuvudstad. Det politiska parti som är emot detta bidragsbeslut är Moderaterna, som vill att det hela istället ska upphandlas, detta får M inget gehör för och 900 000 kronor tas ur potten ”kommunstyrelsens post för oförutsedda kostnader”. Pengarna i potten ”oförutsedda kostnader” hade säkerligen en och annan festivalarrangör varit intresserad av.

Att bli upprörd över att Norrköpings kommun satsar på utbildning inom musik och entreprenörskap? Nej, det går ju såklart inte. Grattis alla kreativa musikkreatörer! Det blir också tydligt att syftet med utbildningen är samarbete, kompetensutveckling och att lyfta det lokala musiklivet. I protokollet läser vi:

”Marieborgs folkhögskola kommer att samarbeta med musikindustrin nationellt samt UNESCO Creative Cities för att utveckla eleverna, vilket ger Norrköpings musikliv bättre tillgång till nödvändiga kontakter för att utvecklas som musikstad. Utbildningen kommer att bidra till att Norrköpings medborgare får tillgång till musik med hög kvalitet och bidra till citykärnans utveckling då de uppträder offentligt flera gånger per termin.”

LÄS OCKSÅ: Slipknot med skrämmande nyhet

Nyheten om att pengar kommer budgeteras för folkhögskolan kom dock redan i februari i år. Sandra Wall, projektledare för Musikhuvudstaden Norrköping, sa då till Kultursidan att beskedet tagits emot positivt av branschen: ”många vill vara med och bidra”. Men bidra till en långlivad musikbranschfestival i Sverige, det är det dock få aktörer som vill. Initiativet av FKP har givetvis varit varmt välkommet och det är tydligt att man efter fyra år också har lyckats etablera sig, vi är många som kommer att sakna Where’s The Music.

PR-chef Kajsa Apelqvist på FKP säger så här till SVT angående nedläggningen: ”det här är inget projekt som vi ser någon direkt ekonomisk investering i” – och det är väl också där skon klämmer, finns det inget ekonomiskt intresse ger man som större bolag också upp, speciellt om ens egna siffror pekar nedåt.

Ansvarsfrågan för att WTM lägger ner, den kan egentligen inte skyllas på varken Norrköpings kommun eller arrangören FKP, det är snarare våra högsta politiker och varenda aktör inom svensk musikbransch som borde ta sig en rejäl funderare: hur får vi gemensamt till en varaktig satsning på en svensk showcase- och musikbranschfestival i världsklass? Ja, världsklass! För det är lite pinsamt, att både Norge och Danmark lyckas bättre med sina showcase- och musikbranschfestivaler än vi. Norska by:Larm har god renommé i musikbranschen och ligger varje år i framkant, både i valet av artister och i teman för paneldiskussioner. Danska Spot Festival firar 25-årsjubileum och den utsålda showcasefestivalen går som tåget. Gunnar Madsen, festivalchef för Spot gav följande besked (via gaffa.dk) kring festivalens ekonomi i år:

”Med branchefolk, musikere, frivillige, presse og inviterede har vi i alt været 8000 gæster på festivalen per dag. Vi har endnu ikke overblik over økonomien, men sidste år, hvor vi også havde udsolgt, fik vi 2-300.000 kroner i overskud, og det får vi i hvert fald også i år. Sidste års overskud sørgede for, at vi havde budgetsikkerhed allerede inden årets festival. Det samlede budget for festivalen er i øvrigt otte millioner.”

LÄS OCKSÅ: Biljettgigant avslöjad – så tjänar de på andrahandsmarknaden

Spot Festival arrangeras av ROSA (Dansk Rock Samråd) och MXD (Music Export Denmark) och stöttas av aktörer inom dansk musikbransch. Festivalen tar emot bidrag från staten och Aarhus kommun. Undersöker vi målavtalet mellan Spot Festival och Statens Kunstfond, ser vi hur de åtta miljoner som Madsen nämner är fördelade; bidrag från staten, kommuner och regioner ligger på mer än tre miljoner, sponsorer och övriga fonder bidrar med cirka en miljon, resterande pengar är festivalens egenintäkter. Listan över sponsorer och samarbetspartners är också imponerande lång, att vi kan lära av våra nordiska grannar om större festivalarrangemang av den här sorten är uppenbart.

Nåväl. Spons och statligt stöd i all ära – vi kommer ändå ingenstans utan passion och glöd. Att Sverige inte har en showcase- och musikbranschfestival i världsklass redan beror nog snarare på att det går väldigt bra för svensk musik ändå. Den generella svenska inställningen är också den att svensk musik ska på export, visas upp och beundras utomlands – inte här. Att satsa cash och energi på att få utländsk musikbransch hit, besöka oss? Nej, då gör sig den svenska osäkerheten sig påmind, vår komplexa självbild, att vi är stolta men samtidigt alltid ser oss ängsligt över axeln, duger vi?

Den ointresserade kanske frågar sig om vi behöver showcase- och musikbranschfestivaler* i Sverige överhuvudtaget. Svaret är ett rungande ja. Nu mer än någonsin, för vår egen skull. Om det är något som kan få vårt kära land att segla åt rätt håll så är det svenskt kulturliv, att vi vågar möta varandra utanför våra skärmar. Musik förenar och ger oss en känsla av släktskap, av sammanhang. Liten eller stor publik spelar mindre roll för den hängivne, att få dela en konsertupplevelse med andra för oss närmare varann. Det är även något särskilt med nya artisters stapplande steg ut i rampljuset, som så ofta sker på just showcase- och musikbranschfestivaler. Att få vara den som applåderar även fast det inte alltid låter jättebra, men att få applådera ändå, för en annan människas mod. Dennes mod att stå där på scen med allas blickar mot sig.

LÄS OCKSÅ: Kiss tackar för sig – med en sista turné 

Mod, inte rädsla, är vägen framåt.

STORT TACK FÖR ALLT WTM

Nio minnesvärda spelningar på Where’s The Music genom åren:

DNKL 2015
Silvana Imam 2015
Amason 2015
The Hanged Man 2015
Broder John 2017
JËLLY 2018
Snövit 2018
Halie 2018
Muhammed Faal 2018

*Showcasefestivalen Live at Heart i Örebro med flera år på nacken, kan ta upp stafettpinnen för att skapa en svensk festival i klass med våra nordiska grannländer.

LÄS OCKSÅ: Svensk festival lägger ner – trots publikrekord


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA