x

Promoters och festivalarrangörer går till krig mot biljettfusk

Promoters och festivalarrangörer går till krig mot biljettfusk

Ett nytt internationellt samarbete skall göra livet svårare för professionella svarta börsen-hajar på biljettmarknaden. Initiativet framkom under den stora showcasefestivalen Eurosonic Noorderslag i Nederländerna denna veckan, det skriver flera internationella medier, bland andra Billboard.

Den nya organisationen, som fått namnet Face-value European Alliance for Ticketing (FEAT), inkluderar medlemmar som Neo Sala, grundaren av det spanska promotionföretaget Doctor Music, och Folkert Koopman, CEO i FKP Scorpio. Sistnämnda är baserade i Tyskland, men har på senare år gjort intåg i Norden, bland annat genom uppköpet av norska Goldstar Music hösten 2017.

LÄS OCKSÅ: Se höjdpunkterna från en stjärnspäckad hyllningskonsert

Listan över artister som promotas av FEAT-medlemmar innehåller namn som Arcade Fire (bilden), Bruce Springsteen, Christine and the Queens, Ed Sheeran, Iron Maiden, Elton John,  Florence + the Machine, Red Hot Chili Peppers, The Rolling Stones, Radiohead och Rammstein. Även festivaler som Doctor Music Festival i Spanien, We Love Green i Frankrike och nederländska One In A Blue Moon Festival är med i FEAT.

– Tillväxten och effektiviteten av gräsrotsrörelser mot den organiserade svarta börsen-marknaden för biljetter i Storbritannien, Tyskland, Spanien, Italien och Schweiz har varit uppfriskande, sa FEAT-direktören Sam Shemtob i samband med organisationens uppstart.

Shemtob tillägger att ”tiden har kommit för dessa rörelser att sammankopplas, samarbeta och prata tillsammans på en europeisk nivå” och att det hela handlar om att skapa en ”rättvis och säker biljettmarknad i Europa.”

LÄS OCKSÅ: Depeche Mode, New Order, Moby m.fl. tolkar tystnad på ny samlingsbox 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA