x

Laleh utsatt för sabotage

Laleh utsatt för sabotage

I sin nya bok Ni Måste Flytta På Er har Annah Björk intervjuat flera kända, kvinnliga artister och producenter om deras verklighet i den mansdominerade musikbranschen. I ett debattinlägg för Metro beskriver hon hur diskrimineringen kan se ut, och använder bland annat artisten och producenten Lalehs berättelse som exempel:

”Laleh berättar hur hon i Hollywood utsatts för sabotage av det manliga producentgäng som bland musiker går under namnet 'boys club'. I ett fall ljög de och sa att hon inte var tillgänglig när en stor amerikansk artist bad att få jobba med henne. Hon fick inte veta något förrän lång tid efter”, skriver Annah Björk i krönikan.

Hon beskriver även en händelse som Molly Sandén delat med sig av:

”I en annan berättelse avslöjar Molly Sandén hur en stor internationell artist och hans management försökte lura av henne viktiga upphovsrättspengar, de strök helt enkelt henne som låtskrivare i en av hans låtar. Och försökte stjäla en summa som motsvarar mer än hälften av alla pengar hon någonsin fått från STIM.”

Debattinlägget publicerades i samband med att Spotify presenterade sin statistik från 2018 – och ur jämställdhetsperspektiv är det inga muntra siffror. Av de 50 mest spelade låtarna i Sverige hade bara tio procent en kvinnlig låtskrivare, och enbart en låt hade kvinnlig producent. Andelen kvinnliga producenter på topp 50 motsvarar alltså 0.8 procent.

”Det återstår bara en enda sak för att det ska kunna bli jämställt på topplistorna, i studiorna, på festivalscenerna – för att vi någonsin ska se en kvinnlig Max Martin. Att strukturerna bryts, att männen med makt flyttar på sig”, skriver Annah Björk.  

LÄS OCKSÅ: Skivbolagschef tafsade på Zara Larsson


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA