Efter kritiken – Benjamin Ingrosso skänker bort krisstöd

I samband med Corona-pandemins utbrott presenterade regeringen ett krisstöd. Av den halva miljard som var avsatt för kulturverksamhet fördelade Konstnärsnämnden ut krisstipendium till ett värde av 70 miljoner kronor till några av Sveriges artister.

Syftet med stipendiet är att kompensera för yrkesverksamma konstnärers intäktsbortfall till följd av utebliven ersättning i samband med inställda konstnärliga uppdrag under perioden 12 mars till 31 augusti 2020. Många blev emellertid irriterade över att ett stort antal artister fick avslag medan stora redan etablerade namn som sökte fick ta del av kakan. Bland de som har fått utstå mest kritik ses Jill Johnson och Benjamin Ingrosso. Nu har den sistnämnde svarat på kritiken. I ett inlägg på sin Instagram skriver han:

"Jag önskar att folk kunde ta reda på mer fakta i rubriker innan man börjar hata. För några veckor sedan fick mitt management info om att det fanns bidrag att söka för förlorad inkomst i och med Corona. Mitt management sökte för mig och flera andra artister för att vi skulle få lite plåster på såren för stort inkomstbortfall för mig och alla andra som jobbar inom live-scenen.

Med handen på hjärtat hade jag aldrig tillåtit detta om jag varit fullt införstådd i hur allt gått till och i hur systemet funkar.

Jag kommer hur som att fördela mitt bidrag på mina musiker och crew som kämpar mer än någonsin ekonomiskt just nu och inte ta en enda krona till mig själv såklart!

Jag önskar att alla kunde känna mig på riktigt och förstå att jag är den sista personen som är girig efter pengar. Nu är allt som det är och jag hoppas ni kan visa förståelse för situationen och i fortsättningen inte tro på allt som skrivs i tidningarna och försöka sprida kärlek istället för hat."

Nanne Grönvall har i sin tur valt att återbetala krisstödet. På sin Instagram delade hon ett mejl som hon skickade till Konstnärsnämnden:

"Detta är precis som för många andra, enormt tunga tider för mig och min man som driver bolag och är yrkesverksamma där jobb avbokats helt och hållet under så gott som hela året. Så jag blev superglad när jag fick veta att jag fick detta stipendium. Men efter att nu har tagit del av personers återberättelser om att de fått avslag för att pengarna inte har räckt till alla, så önskar jag att återbetala dessa pengar och att de istället kommer till handa till några som har fått avslag. När jag ansökte var så gott som ALLA mina jobb avbokade under hela året. Nu har det börjat trilla in lite jobb igen framöver och dessutom vetskapen att alla inte fått stipendium. Därför känner jag att det vore fantastiskt om mitt stipendium kan komma tillhanda till några som fortfarande inte får in några jobb alls istället. Därför tacksam för vart jag kan returnera pengarna och en bekräftelse att pengarna då kan komma andra sökande tillhanda!
Bästa hälsningar!
Nanne"

Efter fördelningskritiken ser nu Konstnärsnämnden över upplägget. I höst ska 20 miljoner kronor fördelas ut och då plockas intäktsbortfallet bort. Istället tittar nämnden på konstnärlig kvalitet och ekonomiskt behov.

– Vi kommer att titta utifrån det vi lärt oss av den här perioden och se om det var några grupper som behöver särskilt stöd nu och framåt, säger Anna Söderbäck, direktör på Konstnärsnämnden till SVT.

KRÖNIKA: "Lämna inte tillbaka en spänn av bidraget"