Spotifys nya storavtal får svensk kritik

Spotify har slutit ett stort avtal med Universal Music Group, skriver Dagens Nyheter.

Streamingtjänsten har redan liknande avtal med skivbolag som Sony och Warner. Detta avtal gör att Spotify får rättigheterna till Universals musikkatalog och att skivbolaget får möjlighet att marknadsföra sina artister via Spotifys kanaler.

"Tillsammans ser vi fram emot att fortsätta investera i och bygga nya verktyg och erbjudanden för artister runt om i världen", skriver Spotifys VD Daniel Ek i en kommentar.

Plattformen Din Musikbusiness, som initierades av musikaktivisten Ametist Azordegan, påtalar i ett Instagram-inlägg att detta avtal gör det ännu svårare för oberoende artister att nå ut.

”Nyheten är till fördel för Spotify och Universal som båda är miljardföretag, men den är inte till fördel för MAJORITETEN artister och musiker som faktiskt är independent”, står det bland annat i inlägget. Det står också att avtalet snarare än att hjälpa dem som är oberoende sannolikt innebär att skivbolagets storsäljande akter kommer att marknadsföras ännu hårdare.

Visa det här inlägget på Instagram

Nackdelen med Spotifys utveckling. Idag skriver många sajter och tidningar om nyheten att Spotify förnyar men också fördjupar sitt licensieringsavtal med Universal. Dealen betyder förenklat att: Spotify äger rättigheterna till Universals musikkatalog (under avtalstiden), men också att Universal får tillgång att marknadsföra sina artister på Spotify. Partnerskapet har gjort att Spotifys aktier steg 6% på börsen under natten. Medier har senaste dygnet rapporterat om nyheten helt okritiskt, och med effekt att det blir i princip PR för båda dessa företag. De har rapporterat om det här helt utan att intressera sig för vad det betyder för alla artister och musiker. Nyheten är till fördel för Spotify och Universal som båda är miljardföretag, men den är inte till fördel för MAJORITETEN artister och musiker som faktiskt är independent. Man kan argumentera för att dealen gör Spotify till ännu mera en plattform för artister/musiker som har backning av majorbolag eller har större resurser att köpa marknadsföring. Och nej, dealen betyder inte att du som har deal med Universal automatiskt kommer få flyt. Snarare betyder den sannolikt att framförallt de som redan säljer stort (i världen) och är ”ekonomiskt risksäkrade” får mera push att sälja. Spotify riskerar enligt oss att bidra till klasskillnader inom musiken med dessa deals, där de som redan har kan få mer och alla andra hamnar i skuggan av bolagen. Detta inlägg är en mediekritik men mest till för att DU ska förstå hur Spotifys utveckling inte gynnar alla. (Skärmdump av DN).

Ett inlägg delat av Din Musikbusiness (@dinmusikbusiness)

KRÖNIKA: "Spolar Way Out West Oatly nu?"