x

LISTA: Artister vs fans – gånger då det skurit sig ordentligt

LISTA: Artister vs fans – gånger då det skurit sig ordentligt

Relationen mellan fans och artister är sällan helt okomplicerad. Det är inte lätt att vara ett fan till en artist som på ett eller annat vis gör en besviken. Det är förmodligen ännu svårare att vara en artist som av en eller annan anledning inte längre tycks kunna få mottaga den efterlängtade kärleken från de omättade åskådarna som en gång var fanatiker till ens konstnärskap. 

Här nedan finns några härliga exempel på när relationen mellan artister och “fans” – ibland med stora citattecken – satts ordentligt på spel genom ett antal härligt uppseväckande incidenter.

Guns N’ Roses – The Rocket Queen Riot, 1991

Om det finns någon artist som blivit känd för att inte vara rädd för att konfrontera sina fans under spelningar så ligger nog herr Axl Rose garanterat i en liga för sig. Det finns mängder av exempel där Rose antingen hotat att lämna eller till och med gått hela vägen och ställt in spelningar på grund av att någon enstaka person i publiken inte kunnat sköta sig. Dock finns det en specifikt historisk händelse som står ut något extra.

Under Guns N’ Roses Use Your Illusion World Tour som pågick mellan 1991 och 1993 – med hela 192 spelningar världen över – uppträdde bandet 2 juli 1991 i medelklassförorten till St. Louis kallad Maryland Heights. Efter 15 låtar under den amorösa klassikern Rocket Queen är det dock något i publiken som inte undgår Roses vakande hökögon. Tydligen står där en man och tar stillbilder av showen med en systemkamera.

Efter obesvarade uppmaningar från Rose att säkerhetspersonalen på plats nu bör ingripa och beslagta mannens kamera, bestämmer sig istället herr Rose för att själv – med huvudet först – dyka ner i publiken och roffa åt sig den fördömda fotoapparaten. Efter konfrontationen – som även bidrar till några lavetter åt höger och till vänster mot andra fans som blandat sig i – tackar Rose både för sig och för den prominenta securityns hantering av situationen och lämnar arenan. Eftersom att Rose dessutom råkat totalförstöra sin mikrofon bestämmer sig även resterande bandmedlemmar att aftonens föreställning är över. 

Istället för att åka hem till en varm kopp te eller ett mustigt glas vin använde sig den nu något besvikna publiken sin alstrade energi till ett tre timmar långt upplopp där de totalt rev scen, halva Maryland Heights och dussintals människor skadades svårt.  

Rose anklagades sedan för att ha uppmanat upploppet. Men polisen kunde inte gripa honom förrän nästan ett år senare, då bandet åkte utomlands för att fortsätta sin turné. Anklagelserna inlämnades mot Rose, men domare klarlade att han inte ansågs som en direkt uppmanare till upploppet.

I efterhand har Rose uttalat att han stört sig på just säkerheten under denna spelning hela kvällen. Tydligen hade inte bara kameran påpekats ha varit störande ett flertal gånger under konserten. Utan flera medlemmar i bandet ska under konserten fått kastade glasflaskor mot sig, det skulle inte funnits någon gräns på alkohol och säkerhetspersonalen tillät även privatpersoner ha vapen på sig. Rose ska själv ha sett någon härlig åskådare stoltsera öppet med en kniv i publiken denna afton.

Albumen Use Your Illusion I och II som släpptes drygt två månader efter konserten, innehöll i sina tack-anmärkningar ett härligt litet meddelande till just denna historiska afton. 

gallery_large

Tool –  Brasiliansk jiu jitsu, 1997

Nog kan det ibland kännas mer än lockande att ta sig upp på scenen och visa sin tacksamhet till en konstnär som berört din själ på ett vis som ingen annan någonsin lyckats med. Dock bör det ibland vara lika lockande att ha koll på sina idolers fritidsintressen och bakgrund. Tools frontman Maynard James Keenan har förutom två andra musikaliska projekt – A Perfect Circle och Puscifer – och sin vintillverkning även bakgrund inom militären och lila bälte i brasiliansk jiu jitsu. En prestation som tar år av träning att uppnå.

Just denna brasilianska jiu jitsu var något som detta begeistrade och inträngande fan fick känna lite närmare på, när en väntad kram från sin stora idol istället omvandlas till ett nästan tio minuter långt kampsport-grepp. För den otålige sker detta cirka fyra minuter och tio sekunder in i klippet.

Akon – Kast med liten minderårig, 2007 

Under en föreställning på Dutchess Stadium den 3 juni 2007 i Fishkill, New York blev den senegalesisk-amerikanske R&B-sångaren, låtskrivaren, rapparen och producenten Akon något irriterad över beteendet hos ett specifikt fan i publiken. Akon tyckte bestämt att 15-årige Anthony C Smith hade kastat något skräp på honom under hans uppträdande. Detta gör du icke ostraffat – tänkte Akon – och bestämde sig enligt öga för öga, tand för tand-principen att det bästa sättet att frambringa rättvisa till denne knappt myndiga individ var att bjuda upp den unge Smith på scen, för att sedan slänga honom över huvudet ner mot marken och publiken igen.   

Akon som dessvärre hade glömt bort att kameran hade uppfunnits och faktiskt redan använts på konserter – till och med långt innan Axl Rose börjat störa sig på dessa – skulle strax efter denna incident få anklagelser till andra gradens trakasserier och äventyrandet av en minderårigs välfärd. Och trots mängder av just fotografiska bevis från incidenten som spreds på nätet så fortsatte herr Akon att förtränga kamerans existens och ansåg sig oskyldig till att ha kastat och skadat unge Smith.  

Tyvärr höll inte Akons vädjan om att icke ha gjort något fel i rättegång, och artisten fick betala 350 dollar, samt burda med 65 timmar inom antigäng och -våldsamhällsarbete.

Enligt Poughkeepsie Journal träffades även den 15-årige Anthony C Smith och Akon utanför domstolen efter rättegången. Han gick upp till sångaren, skakade handen och sa: "Tack". När Akon sedan ska ha gått för att be ordentligt om ursäkt, avbröt enligt uppgift pojkens far istället artistens ursäkt med den rimliga frasen "Du kastade min son från scenen...".

Oasis – Liam eller Noel? 2008

Sedan 1994 har en av musikvärldens mest frekventa och livsavgörande frågor ständigt cirkulerat för att vid besvarande totalt förinta de till synes mest sammansvetsade av relationer och vänskapsband. “Liam eller Noel Gallagher?”. Bara frågan i sig kan få de starkaste av själar att brytas ner till hopplöshetens fördärvande tårar när de plötlisgt anar att denna fråga inte kommer få det svaret som önskats.

Dock finns det ett fan som en gång för alla visuellt bevisade sitt ställningstagande till detta dödsdömda spörsmål live på scen i Toronto 2008. Ett ställningstagande som än idag våldsamt brinner inom samtliga åskådande Noel-fans som befann sig i publiken. 

Adam Lavine – Rent mjöl i påsen, 2015

Maroon 5:s spänstiga frontman Adam Levine får en påse mjöl i nyllet från ett av sina “fans”. That's it ...

Judas Priest – Subliminala texter, 1990

Finns det något värre eller något som förstört mänskligheten mer än rock'n'roll och metal? Enligt en del fördärvade föräldrar kan inte svaret på denna fråga vara något annat än ett rungande "nej, det gör det icke!". Framför allt inte när det kommit till kännedom att dessa vidriga djävulsdyrkare bakom mikrofonerna börjat gömma sina hypnotiserande mörka ritualer genom att spela in dessa meddelanden och uppmaningar baklänges i sina så kallade visor.

Något som då på en subliminal nivå entrar din avkommas oskyldiga öron. Och vips! Bara genom en fras så har din älskade lilla småtting helt plötsligt förvandlats till en blodtörstig demon som med sitt korrumperade liv lovat sin nya herre Lucifer att bränna ner kyrkor, våldföra sig på oskulder och kanske mörda en och annan pensionär också, bara för att. 

Även om The Beatles var först – som med allt annat gällande populärmusik – med sin Revolution 9 tycktes allt ändå börja när något hängivet fan tyckte sig höra tydligt satanistiska textrader i Led Zeppelins Stairway To Heaven när du av någon anledning bestämt dig för att spela en viss del av låten baklänges. Detta var något som kidsen blev som besatta över. Och som mångas päron minst sagt började oroa sig över. 

Sedan dess har folk funnit all världens negativa profetia genom att spela ett antal utpekade artisters verk baklänges. Bland de hundratals exempel finner vi bland annat Freddie Mercury som uppmanar dig att röka braj i Another One Bites The Dust, Eagles dyrkar satan i Hotel California och till och med Britney Spears inbjuder dig till sexuellt umgänge med uppmaningen att hon inte alls är för ung i ... Baby One More Time. 

Dock var det ett band som nog fick lida mer än majoriteten tack vare påkomsten av dessa hemliga meddelanden i musik. Det brittiska heavy metal-bandet Judas Priest hamnade i en lång och plågsam rättegång 1990 efter anklagelser att en av bandets låttexter fem år tidigare skulle ha drivit 18-årige Raymond Belknap och 20-årige James Vance till ett kollektivt självmord. 

För den som är intresserad finns här ett ingående reportage om denna rättegång. För den som inte orkar sig igenom dessa 15 minuter kan jag avslöja att bandet samt CBS Records inte blev skyldiga till uppmaningen till självmord. 

GG Allin – En konnässör i förargelseväckande beteende

GG Allin var en amerikansk punk-rock-sångare och låtskrivare som uppträdde och spelade in musik med många olika grupper under sin karriär. Allin var dock kanske mer känd för sin spektakulära scenshow, snarare än sin musikalitet. 

På scenen brukade herr Allin bland annat från och till skada sig själv samt åskådare som stod för nära, “gå på toaletten”, föra in mikrofonen där solen inte skiner samt även förtära avföring. Herr Allin ska ha blivit arresterad och fängslad cirka 52 gånger för just sin "scennärvaro", och har själv hävdat att han våldfört sig på både kvinnor som män på scen under majoriteten av sina föreställningar. I regel föredrog herr Allin att uppträda utan kläder.

 

Relationen mellan GG Allin och sina fans kan minst sagt beskrivas som aningen komplicerad. Herr Allin har i vissa fall till och med refererats som “en stollig prick”. 

MEST LÄST: SVT uppmärksammar svenskt kultband


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA