
Artisten Molly Hammar fick nog när hon inte kunde hitta ett enda par byxor som passade henne under shoppingrundan. Hon tog till Instagram, där hon bland annat skrev: ”Det är dags att ni stora modeföretag gör storlekar baserade på verkligheten, inte baserade på någon idé om hur den kvinnliga kroppen ser ut.”
Inlägget skrev hon bland annat att hon hade provat sex byxor i butikens största storlek men att ingen av byxorna passade eller ens gick att dra över låren. Hon lägger också en del av ansvaret för unga människors ätstörningar på klädindustrin.
Reaktionerna lät inte vänta på sig. Inlägget fick stor spridning. Men, som alltid i sociala medier, var det inte bara ros och medhåll. Detta gjorde att hon lade upp ytterligare ett inlägg där hon berättade om reaktionerna på det föregående inlägget och uppmanade alla att ”avdramatisera kroppen”. I Inlägget skriver hon bland annat:
”Är ingen kroppsaktivist, vill inte ta plats i en konversation där andra kvinnor är mer diskriminerade pga sin vikt än vad jag varit även om jag är en curvy woman. Kan däremot inte hålla käften när jag idag har fått så mycket hat på min kropp i min post ang klädindustrins fucked up kläd-sizes.”
I ett mejl till Expressen berättar Hammar att detta är det mest impulsiva hon gjort i sociala medier. Hon ifrågasätter varför industrin inte tar hänsyn till olika typer av kroppar. På frågan om varför det ser ut så här svarar hon:
”Jag tror 100 procent att det är patriarkatet som sitter kvar i hur dessa stora företag jobbar. Många företag har bra intentioner men det levs inte helt upp till och genomsyras inte i till exempelvis produktionen”, skriver hon.
LÄS OCKSÅ: Spelar in hyllningsalbum till sin döde son