Fleet Foxes överraskar med nytt album – läs vår recension

Idag klockan 15:30 överraskade folkpop-giganterna i Fleet Foxes sina fans med ett helt nytt album. Detta efter att bandet sedan en kort tid tillbaka teasat om nåt kallat Shore. Nu visar det sig att Shore är så mycket som en fullängdare.

GAFFAs Roya Sarvestani har sedan några dagar tillbaka levt med plattan vilket nu har resulterat i en recension. Lyssna på plattan här och läs Royas recension nedanför.

"'Vi behöver inte musik för att överleva, men jag kan inte föreställa mig ett liv utan.' Så beskriver Robin Pecknold, sångare och huvudlåtskrivare för Fleet Foxes, den splittrade känslan han upplevt kring musiken och sitt skapande i skuggan av pandemin och till följd av den press och ångest han upplevt sen succédebuten. När Fleet Foxes nu släpper Shore är det mycket eftertanke, tid och långa roadtrips genom Upstate New York som byggt upp detta album.

Shore spricker ut i ett värmande och vemodigt landskap. Det instrumentala färdigställdes först och enligt frontmannen själv satt texterna så långt inne att albumets framtid var oviss. Det var mellan bensinmackarna, naturens vidunder och storstadens brus som han under sina dagslånga roadtrips till slut hittade tillbaka till att skriva. På Shore är Fleet Foxes aura ständigt närvarande och deras jordade hymner känns omfamnande, bekant men samtidigt som ett steg vidare på deras resa, där Pecknold inför skapandet av Shore hittat stor inspiration från bland annat Arthur Russell, Curtis Mayfield och Nina Simone. Inspirationer som inte är helt uppenbara men som efter ett par lyssningar uppdagas i både text och ljudbild.

Låten Sunblind är en hyllning till legender från en svunnen tid. Thymia bjuder på förtrollande stämmor och Featherweights lägereldsgitarrer växer i skenet av Crosby, Stills, Nash & Young. Det bohemiska och moderna folkgunget som Fleet Foxes omsvärmat oss med kvarstår men i en mer sofistikerad och förfinad skepnad. Det är subtila lager som växer för varje lyssning. Pecknold menar själv att med det rådande världsläget har han landat i sitt eget skapande och kommit över sin tidigare prestationsångest. Att i det stora hela, vad betyder det egentligen när världen brinner? I detta kaos har han hittat en gnista av lugn och ljus som sakta fått växa genom dimman av Fleet Foxes vaggande folkrock."

Betyg: ★★★★☆☆