x

Allt du behöver veta om hajpade sociala media-appen Clubhouse

Allt du behöver veta om hajpade sociala media-appen Clubhouse

En ny social app har sett dagens ljus – Clubhouse. Ett fenomen ni antagligen hört talats om under de senaste veckorna. Den än så länge ganska mystiska appen sätter samtalet i förarsätet vilket skapar en mer aktiv användarupplevelse än dess föregångare – det mer passiva formatet podcast. Du är än så länge endast välkommen till Clubhouse om du har en inbjudan, något som snart tycks komma att ändras.

Du har säkerligen hört talas om Clubhouse, chansen att du redan hunnit bli en medlem av denna sociala media-familj är desto mindre. Användarbasen består till stor del av kändisar, inte sällan musiker, vilket förklaras av kravet på inbjudan som än så länge är den enda vägen in. Folket bakom hävdar däremot att en öppning för allmänheten snart är att vänta. Vi har sett den här modellen förut, redan när Spotify lanserades var inbjudningskortet enda sättet att ta del av ett då ännu begränsat musikbibliotek. Efterfrågan skapar som bekant hajp och är många gånger en av de starkaste formerna av marknadsföring.

Tanken med Clubhouse är att du liksom som på en fest när som helst kan dyka in i ett samtal eller för den delen starta ett helt på egen hand. En inte alltför vild gissning är väl att skaparna (av förklarliga skäl) saknade just den sociala aspekten en organiserad tillställning erbjuder och därför själva försökte hitta ett substitut. Och visst känns det väl rätt kittlande att kunna ta del av smalare ämnen som det för många kan va svårt att hitta ett sammanhang för ute i den verkliga världen?

En stor skillnad mot traditionella sociala medier som Facebook eller Twitter är att inget ljud läcker ut utanför portarna. Det som sker i Clubhouse stannar i Clubhouse. Däremot har skaparna än så länge inte kommit på något sätt att förhindra att användaren manuellt spelar in samtalen för att sedan kunna spara dessa.

Clubhouse såg dagens ljus i maj 2020, men det var först under slutet av fjolåret appen verkligen tog fart. En stor anledning är att många kändisar sökt sig till plattformen och är också orsaken till att det ännu är så svårt för oss vanlisar att komma in, stjärnorna strör knappast sina inbjudningar kring sig.

Om Clubhouse kommer bli något slags Heta Linjen för 2000-talet – en fluga som mest flyger förbi – eller den nya podcasten återstår att se. I skrivande stund finns 600 000 användare registrerade och antalet växer så det knakar för var dag.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA