x

Disclosure pratar kommande EP och framtidsplaner

Disclosure pratar kommande EP och framtidsplaner

I veckan gästade Disclosure programledaren Zane Lowe på radiostationen Apple Music 1 där de diskuterade kommande EP:n Never Enough, framtidsplaner och senaste singeln Happening.



Bröderna Guy och Howard Lawrence berättar om hur låtarna kom till liv och hur de kombinerat olika genrer. De reflekterar även över början av sin karriär, att släppa musik som independent jämfört med att släppa på stora skivbolag, och vilken som vore den ideala platsen för att spela den nya musiken live.

Happening är den andra singeln från EP:n, efter In My Arms som släpptes tidigare i veckan. 

– Vi började skriva Happening på landsbygden i östra London under en tre veckors skrivresa. Jag hade några vänner över varje helg och vi hade en brasa i trädgården. När vi gick in igen så hade vi den här fina rullande basen och pad drums igång, men inget galet hände. Jag hade tagit med min Alesis Andromeda som är ett riktigt odjur till synt. Jag har verkligen aldrig kunnat använda den innan. Jag gillar den egentligen inte för att den är svår att använda. Den är för stor och för komplicerad, men ibland fungerar den och är snäll mot mig, berättar Guy Lawrence för Apple Music.

Guy och gänget hade det bra och blev väldigt berusade, och det var där låten tog sin början.

– Vi siktade mot att göra väldigt inriktade saker, det skulle låta som att jag gick in i Shangri-La. Men jag visste inte om jag gillade låten men jag drogs in i den. Så jag skickade den till Howard och han tog den i en riktning som jag verkligen älskade. Det gav mig en sådan Todd Edwards-känsla över beatet, fortsätter Guy.



Disclosure berättar om musikscenen de äntrade för ett decennium sedan.

– Jag tänker på en av mina favoritstunder förra året när ett klipp av Skream som spelade en Jessie Ware-remix gick viral på internet igen. Det var helt fantastiskt och verkligen vid en tidpunkt då vi behövde det. Det påminde oss om hur bra det är att bara titta på DJ:s och höra DJ:s spela rätt låt i rätt ögonblick. Det var definitivt en väldigt speciell tid då, runt år 2010 eller 2011, säger duon.

Det var vid den tidpunkten som kreativa människor som James Blake, Joy Orbison och Four Tet, inspirerade bröderna att börja göra musik.

– Det var något med den tiden, jag vet inte varför, men om du lyssnar tillbaka på musiken mellan 2009 och 2011 är det bara något riktigt annorlunda med det, ingenting hade ett före eller efter, som Burial också. Det var bara något i luften som kändes riktigt bra, särskilt i Storbritannien. När jag ser de här klippen får de mig att känna att det där var en bra tid, fortsätter duon.

Disclosure berättar för Apple Music om att vara independent och hur de ser på skivbolagsdealar idag.

– Det är inte som att vi aldrig kommer sajna en deal igen. Det behöver bara vara väldigt annorlunda för saker har förändrats så mycket. Jag tror att när vi sajnade 2012 fanns det inte ens en prenumerationsbaserad streamingtjänst. Allt är annorlunda nu. Jag vill inte få det att låta som att det var dåligt. Det är inget fel med att sajna en stor deal, det gav oss den plattform vi behövde. Jag är inte säker på om vi skulle vara dragplåster på Glastonbury och Coachella utan det samarbetet. Det är sådant man behöver hjälp med. Så det beror på vad man vill göra, säger bandet.

De berättar att det finns massor av riktigt coola och trendiga DJ:s och dansakter som tackar nej till stora dealar för att de bara inte vill ha det i sina liv.

– Men för oss tror jag att skillnaden var att vi visste att vi ville göra en stor show för att vi är musiker och vi ville spela stora instrument på scenen, och vi behövde hjälp med det. Vi kommer inte från ett ställe där vi hade kunnat ta 48 personer med oss på turné i fem lastbilar och tre turnébussar. Det var vad Caracal-turnén var. Det var mega. Så vi behövde den hjälpen på vägen och det var bra för det, fortsätter duon.

Disclosure berättar om det optimala stället att spela sin musik.

– Jag tror att det skulle vara ett stort svettigt lager, eller Shangri-La. Jag vet inte varför just de två platserna, men på Shangri-La hade jag förmodligen en av mina favoritstunder i livet. Jag var där och hittade ungefär åtta kompisar på en gång, helt slumpmässigt. Det var som att 'herregud vi är alla här samtidigt och min favorit-DJ spelar'. Och jag har alltid velat göra en låt som jag skulle känna mig stolt över att släppa vid det ögonblicket klockan 04.00.

De berättar att det är så nya singeln Happening känns för dem.

– Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka till att inte testa nya låtar i en livestream och se reaktionerna i kommentarsfältet, utan att kunna lyssna på ett gäng människor som skriker eller inte skriker, men gör vad de vill göra. Det är bättre i verkligheten, att spela låtar i ett DJ-set och känna energin från publiken. Jag älskar Twitch. Jag har använt Twitch hela året, men det är inte samma sak, avslutar bröderna intervjun i radiostationen.

LÄS OCKSÅ: Timbuktu är tillbaka med nytt album – "med trauman transformerad till glädje"


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA