x

Musikförsäljningen dalar

Musikförsäljningen dalar

När GLF (Grammofonleverantörernas Förening) på torsdagen presenterade statistik över fjolårets svenska musikförsäljning, står det klart att svenska folket köper allt mindre musik. Enligt sammanställningen sjönk den totala försäljningen av musik av olika slag med 4,2 procent. Singelförsäljningen (CD) backade med hela 27,4 procent och är därmed värst drabbad. Försäljningen av CD-album i sin tur, sjönk med 22,1 procent.

Men statistiken visar inte enbart dystra siffror. Den digitala kommersen har nämligen ökat markant och står för över 31 procent av landets totala musikförsäljning. Den stora delen av digitalförsäljningen med cirka 66 procent, utgörs av streamade musiktjänster som exempelvis Spotify. 

Musikbranschens kommersiella uppsving från 2009 blev alltså inte särskilt långlivat. Ludvig Werner, VD för den svenska gruppen av IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) befarar nu att nedladdningen återigen ska ta fart.
 
– Idag, när Ipred kan betraktas som vilande, ser vi att den illegala konsumtionen av musik inte minskar utan snarare visar tendenser till ökning, säger han i ett uttalande.

Nu kräver skivbolagen hårdare lagstiftning mot fildelningen och anser att nätbolag som Telia, Tele 2 och Bahnhof måste ta större ansvar och engagera sig mer i vad deras kunder har för sig på nätet. 

– När operatören Bahnhofs VD öppet säger att han tänker motarbeta datalagringsdirektivet tycker jag är det dags för en tydligare lagstiftning som tvingar operatörerna att vara med att ta ansvar för vad som händer på nätet, säger Werner till Dagens Nyheter.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA