x

GAFFA är mediapartner till by:Larm

GAFFA är mediapartner till by:Larm

På dagarna seminarier och livemusik på kvällar och nätter – det är receptet på by:Larm som startar på torsdag. Festivalen var till en början en samlingsplats för norsk musikbransch, men efterhand har också de viktigaste nordiska aktörerna börjat vallfärda till Oslo för att skapa "larm". Det blir 160 konserter fördelat på 20 inomhusscener i centrala Oslo.

Under by:Larm utdelas stipendier och priser som The Statoil Grant, som består av en check på 800.000 NOK, till en ny norsk talang. I år har by:Larm instiftat Nordic Music Prize som en motsvarighet till Mercury Music Prize, för att samla nordisk musik och stärka den på världsmarknaden. Nordic Music Prize ges till ett album som i sista ledet väljs ut av en internationell jury. Bland de tolv nominerade har fyra svenska akter chansen att vinna: Dungen, Robyn, The Radio Dept. och First Aid Kit.

För flera svenska band och artister är festivalen ett viktigt showcase för både live- och skivmarknaden. I år är Sverige representerat av bland andra Adam Tensta, Daniel Adams-Ray, Britta Persson, The Concretes, Me And My Army och Niki & the Dove.

GAFFA är nordisk mediapartner till by:Larm och kommer i nästa vecka att täcka festivalen på GAFFAs webbplatser både i Sverige och Danmark.

Fredagen den 18 februari håller GAFFA dessutom sin egen "Venue Night" på det hippaste spelstället Blå där följande akter, förutom GAFFA Djs, kan upplevas: Frisk Frugt (DK), Tôg (N), The Concretes (S), Team Me (N) och Sleep Party People (DK).

Besök bylarm.no för ytterligare info och biljettköp.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA