Veckans mest lästa recensioner – v 14

Veckans mest lästa recensioner – v 14

Foo Fighters – Wasting Light

"Wasting Light har marknadsföringsmässigt unyttjat det hippa i att återvända till rötterna, att som arenaband spela in i garage och fokusera på att ha kul, "lira med grabbarna". Slår man bort det tröttsamt förutsägbara ligger däri en del essens. Dave Grohl låter vålmående och riffen har efterlängtat nog hämtat sin råa kraft från begynnelsen av karriären."

Jenny Wilson - Blazing

"Så här kommer då Blazing, en dubbelgiv till hälften bestående av studioinspelningar tillsammans med Tensta Gospel Choir och på den andra sidan en rad suggestiva spår som visserligen härrör från låtar från Hardshipsmen som byggts om till något helt nytt tillsammans med Skull Defekts-medlemmen Daniel Fagerström, ursprungligen för en dansföreställning samt en handfull remixer."

And You Will Know Us By The Trail Of Dead – Debaser Slussen, Stockholm

"Oavsett hur mycket Conrad Keely och Jason Reece, de enda kvarvarande originalmedlemmarna i bandet, fastnar i sina kreativa processer kommer de alltid ha en live-energi de flesta band skulle döda för att nå ens hälften av. Visst kan Conrad Keely knappt sjunga, fortfarande, och Jason Reece är en expert på att spela alldeles för snabbt när han tar plats bakom trummorna. Men när det finns mod nog att öppna en spelning med 'Strange News From Another Planet', en låt som på albumet klockar in på 16 minuter och 32 sekunder och är ännu längre live, så finns det alltid hopp."

Me And My Army – Strand, Stockholm

"Tankarna går faktiskt till indiesamarbetet Monsters of Folk, och det beror inte bara på skäggen och de rutiga skjortorna, utan också på hur de kompletterar varandra och höjer nivån på resten av gruppen. Där Andreas Kleerups röst inte håller för de högsta partierna fyller de andra på. Totalt samspelt utan att för den sakens skull låta ansträngt."