x

Färre går på konserter

Färre går på konserter

Musikindustrin har i ett decennium förlitat sig på den positiva utvecklingen inom konsertscenen, som i motsats till skivförsäljningen ökat lavinartat de senaste åren. Sedan 2002 har intäkterna från spelningar fördubblats, men nu ser det ut som att tillväxten planats ut. I branschorganisationen Stims årsrapport för 2010 framkommer flera negativa siffror för svensk musik:

– Eftersom siffrorna bygger mer på en prognos än på slutresultat är det inte så alarmerande, som att vi skulle ha tappat för mycket på musikmarknaden. Men det är klart, Hultsfred genomfördes inte i fjol, å andra sidan poppar ständigt helt nya aktörer upp. Minskningen i årsrapporten är inte helt rättvisande, jag skulle tro att 2009 och 2010 låg på ungefär samma nivå, det vill säga runt 52 miljoner kronor, säger Stims marknadschef Peter Englund i en intervju med Dagens Nyheter.

I och med att biljettpriserna stigit de senaste åren betyder stagnerande intäkter att antalet sålda biljetter minskat. Den totala musikförsäljningen i Sverige minskade med 4,2 procent. En positiv siffra står att skåda i försäljningen av digital musik, som ökade 83 procent från 2009, och idag utgör nästan en tredjedel av hela musikförsäljningen.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA