x

Festivalhelgen som var

Festivalhelgen som var

Nu har festivalsommaren dragit igång på allvar och våra festivalrapporter likaså. I helgen skedde tredagarsfestivalen Siesta! i Hässleholm och endagsfestivalen Dans Dakar i Stockholm. GAFFAs recensenter Dag Ankersen och Fredrik Franzén levererade en lång rad recensioner och våra fotografer Sebastian Fors och Rebecka Gustafson bistod med bildgallerier. Här nedan har vi länkat till hela kalaset. Välkommen till festivalsommaren!

Dans Dakar

Crystal Castles

"Dans Dakar går under kvällens gång från att vara en bra festival till att vara en strålande festival. Och jag tror att förändringen sker mitt under Crystal Castles ojämna spelning. Första halvan definieras nämligen av teknikernas försök att krafsa fram Alice Glass sång ur Ethan Kaths grötiga och i mellanregistret överbelastade ljudbild. Det går sådär, och det låter skit. Som Atari Teenage Riot på blöjvolym, ungefär."

Trentemøller

"Ibland är det bara mer volym som behövs. Titta på pyramiderna. Vem hade brytt sig om den där skiten om de hade varit en halvmeter höga? Trentemøllers musik fungerar eventuellt likadant."

Tiga

"Konserten är snarast ett DJ-set, men det är ett väldigt bra sådant. Tiga växlar malande monotoni med catchiga melodier och publikfriande samplingar. På en tysk klubb hade det kanske låtit ostigt, men i festival-Sveriges grönska är det klockrent."

Siesta!

The Sounds

"Det är rent ut sagt ett jävla ös. Det sjuka är att Maja Ivarsson ler igenom varenda låt, det ser man inte ofta. Det är ett band som är taggat till tänderna, och de har den goda smaken att blanda gammalt och nytt, ett hav av 6 000 personer hoppar till '7 days a week' och förvandlar spelningen till en fest för halvfulla tonårstjejer."

Graveyard

"Danzig hörs genom i stort sett varje låt och bättre betyg än så kan jag knappast ge. Jag är skolad i hardcorescenen och uppskattar band som hoppar, springer, kastar och slåss på scenen. Graveyard ger mig inget av det och ändå är jag lyrisk och min entusiasm verkar jag dela med den lilla men helt klart dedikerade publiken som samlats."

Sahara Hotnights

"Det är mycket nytt material från bandet som snart fyller 20 år. De har själva sagt att de inte är mycket för greatest hits-plattor och det verkar gälla live också. Tyvärr, ska tilläggas. För Sahara Hotnights har faktiskt en ordentlig låtskatt, framförallt från "Jenny Bomb". Man kan väl alltid diskutera huruvida det är ett bands skyldighet att ställa upp med bästa möjliga material, men jag hade i alla fall blivit lite besviken om Erik Hamrén uteslutande tog ut spelare från division 2 inför en landskamp."

Knowing is not Knowledge

"KINK är ett band som aspirerar på att få tävla med band som Bring me the Horizon och The Devil Wears Prada, för jag misstänker att dessa band är gudar hos KINK om man ser till hur de låter. Det finns bara ett problem med den målsättningen och det är att den är förbannat hög."

Adept

"Jag läste en intervju med Adept där de säger att de bara ger 50% vid sina livespelningar. Då undrar jag om de ljuger, för om de inte gör det så vill jag gärna se hur de är när de ger 100 med tanke på att deras "50%" är mycket mer än vad man ser andra band ger av sig själva."

The Kooks

"Det finns en trygghet i att de gör allting så självklart på scenen, att de spelar med pondus och energi och att de vet att "det här kan vi, kolla bara!", man förstår varför de står där, och jag här, så att säga."


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA