x

MySpace + Justin Timberlake = Sant

MySpace + Justin Timberlake = Sant

I dagarna gick den förlusttyngda siten MySpace åter under klubban. Det är företaget Specific Media, som säljer digitalt annonsutrymme, som står som köpare av siten. Prislappen landade på 35 miljoner dollar, det vill säga ungefär 220 miljoner svenska kronor. Satt i kontrast till att MySpace såldes för närmare tre och en halv miljarder kronor år 2005 och stundtals hade en maxvärdering på det dubbla så är det säkert att säga att MySpace har haft det svårt.

Exakt vad Specific Media ska göra för att vända den nedåtgående trenden är osäkert, men vad som dock är säkert är att Justin Timberlake går in som minoritetsägare i siten. Han kommer att fungera som en av sitens nyckelpersoner och ska ta aktiv del i den nya kreativa och strategiska planeringen.

– Jag ser fram emot att hjälpa till att få liv i Myspace genom att använda den sociala plattformen för att få artister och fans att mötas på samma community, säger Justin Timberlake i en skriftlig kommentar.

Ett av de första stegen, och som även var ett krav från Specific Media, blir att halvera företagets personal som i nuläget uppskattas till cirka 400 anställda.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA