x

Komprimerad improvisation med Midaircondo

Komprimerad improvisation med Midaircondo

På tåget till Stockholm 11:02 am – 11:18 am. Lisen Rylander Löve pratar om "Reports On the Horizon". En helt improviserad skiva duon Midaircondo spelade in tillsammans med Michala Østergaard-Nielsen, under två dagar i våras. Med titlar som "In the Neon Fruit Supermarket 11:54 pm – 12:03 am" och "The Zebra Crossing – Walking 12:32-12:35 pm" bygger de tre tillsammans upp ljudvärldar med för avsikt att sakta ner tempot några snäpp. Det här ska ta få ta tid. Men frågan är om dessa platser är upplevda på riktigt. Inte om man ska tro Lisen:

– Vi har satt titlarna efter den känslan vi fick när vi lyssnade på musiken. Allting är ju improvisation som vi senare har klippt ner för att det ska fungera i ett albumformat. Titlarna satte vi efter att allt var klart.

Första spåret har en neonfrukt i titeln. Inspirationen har Midaircondo funnit via poeten Allen Ginsberg som först myntade ordet. Vad han exakt menade med denna frukt är dock fortfarande skrivet i stjärnorna. Midaircondo såg mer något som passade in i ljudbilden, i vilken även Michala Østergaard-Nielsenhade ett och annat att säga till om.

– Hon tillförde en mer organisk ljudbild. Samtidigt var hon väldigt pedagogisk och en lyssnare. Vår musik bygger väldigt mycket på lager på lager. Det kan ligga flera olika rytmer på samma gång. Det är sällan som det är ett stadigt driv. Oftast är det saker som händer på en och samma gång och då lägger hon sig som ett lager på allting med diverse slagverk.

Mycket på "Reports on the Horizon", som all bra improviserad musik, handlar ju om dynamik. Är det svårt att hålla igen? När vet man att det är dags att trycka på alla knappar?

– Lisa och jag har ju spelat ihop så länge nu, så vi känner varandra väldigt väl musikaliskt. Men det är en svår fråga. Det som är speciellt med den här skivan är att den är ännu mer långsam i sina uppbyggnader, till skillnad från tidigare. Vi ville att man skulle försättas i ett tillstånd till en plats. Inte att man skulle bli stressad för att det går långsamt. I titlarna har vi satt ut tider då man är på den platsen. Så vi vill att man ska känna av realtiden.

Ni blandar ju gärna in en rad organiska instrument i er ljudbild. Testade ni några nya instrument under "Reports on the Horizon"?

– Nej inte direkt. Michala däremot spelar ju endast akustiskt och ibland hände det att hennes ljud smet in i våra mickar och blandades ut i vår musik. Sen vill vi ju gärna blanda det akustiska med det elektroniska, så det passade bra.

Ikväll väntar en temakväll på Debaser Slussen i jazzpriset Antennas regi. Där står en salig blandning från Sveriges jazzscen samlade. Tanken är att visa upp den bredd som för närvarande finns. Lisen märker personligen av en scen som är mer öppen än någonsin.

– Man kan till exempel använda instrument som inte är traditionella inom jazz och man kan egentligen välja själv vad som innefattar jazz, hur man förhåller sig till det och då blir det automatiskt en bredd. Jag tycker ju att många i min generation är väldigt öppna och det är väldigt kul.

Under kvällen kommer varje akt bara ha en halvtimme på sig. Midaircondo, tillsammans med Michala, funderar på att utnyttja pausen mellan banden och hoppa på direkt efter Josef&Erika. För Midaircondo går även den här kvällen i improvisationens tecken.

– Det blir nog svårast för oss att hålla tiden, skrattar Lisen.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA