x

Spotify vänder vindarna för skivbolagen

Spotify vänder vindarna för skivbolagen

Skivbolagens försäljning har fortsatt öka kraftigt under förra året enligt ny statistik från branschorganisationen Ifpi. Musikbranschen har länge klagat över hur fildelningen skadat inkomstmöjligheterna. Men nu trillar det in pengar och förklaringen är att nya digitala tjänster nu slagit igenom ordentligt. Intäkterna från strömmande musik, där Spotify är störst, växte med hela 55 procent, skriver Svd. Totalt står den strömmande musiken nu för två tredjedelar, 63 procent, av skivbolagens totala musikförsäljning. I pengar motsvarar det 541 miljoner kronor och Spotify står för den absolut största delen av den summan.

Ludvig Werner, vd för Ifpi är glad, men inte fullt ut:
– Det är ett kvitto på att fler konsumenter än på mycket länge betalar för sin musikkonsumtion. Men förra årets siffror är fortfarande betydligt lägre än de siffror vi hade för tio år sedan, säger han till DN.

I genomsnitt är 4-5 öre ersättningen för varje gång en låt spelas på Spotify, enligt Per Sundin, vd på skivbolaget Universal Music i Sverige.
– De riktigt populära låtarna kan ha upp till 100 000 lyssningar på en dag, en del når upp till en miljon på en vecka och ännu mer, säger han. En enda låt kan alltså generera intäkter på runt 50 000 kronor i veckan.

Ifpi-rapporten visar också att alla typer av traditionell musikförsäljning har minskat under det gångna året – fysiska singlar föll med 17 procent, album med 15 procent och musikvideos med 15 procent. Så sent som 2002 sålde de svenska skivbolagen för 1 554 miljoner kronor jämfört med de 944 miljonerna förra året.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA