LÅT FÖR LÅT: Nord & Syd − Som En Människa

LÅT FÖR LÅT: Nord & Syd − Som En Människa

Nord & Syd har på senare tid överösts av beröm från alla håll och kanter för debuten Som En Människa. Att skivan för närvarande ligger högst upp på Kritiker.se:s lista över skivor med bäst betyg säger en hel del. GAFFAs Maria Stacke hörde "Allmänmänsklig pop som går rakt in i hjärtat" och vi bad gruppen ge oss historierna bakom denna pärla till albumdebut.

Tips: lyssna på skivan via Spotify eller Wimp samtidigt som du läser om låtarna.

Nu överlåter vi ordet till Nord & Syd:

1. En Av Er

En av de sista låtarna vi gjorde klar innan skivan blev klar, Men Åh, Min Arm och Inget Växer spelade vi in typ ett år före resten av låtarna. En Av Er handlar om att vara arbetslös, att vara utanför. Vid det här laget hade ett texttema blivit tydligt, så det blev lite djur i den här också. Sticket i slutet av låten är lånat, vill inte säga varifrån på grund av osäkerhet kring rättigheter. Musikaliskt tänkte vi lite snabb kraut och ABBA, förstås.

2. Inget Växer

Den här skrevs i samband med att några av oss fick barn. Den handlar om att känna sig misslyckad i relation till sina föräldrar. I ett tidigare utkast fanns det med en rad om att vara den första som klättrar nedåt istället för uppåt på samhällsstegen. Det här var nog den första låt som vi fick in ett spökigare sound i. Det var nog i Inget Växer som vi hittade rätt i hur vi ville låta tillsammans.

3. Min Arm

Är nog den äldsta låten på skivan och en av de första vi repade in. När den skrevs, för kanske sex år sedan, var det en rätt deppig period, och då är det skönt att sjunka ner i en kärlekshistoria. Handlar om hur det är att vara den som någon blir kär i och att vilja, men inte kunna, besvara det.

Ville att det skulle kännas som när man lyssnar på Kirsty MacColls They Don't Know. Som att melodin svävar lite.

4. Äckla mig

Om att vara less på att vara kär i någon jävla idiot. Tänkte rätt mycket på rytmen i texten när vi skrev den, det är därför det är rätt många alliterationer och distinkta konsonanter.

5. Björkar

På sätt och vis en systersång till Min Arm. Man kan se det som att de behandlar samma händelse, fast från olika perspektiv. Har alltid tänkt att den utspelar sig i Björkbackaparken i Östersund, fast i en fantasiversion, mörkare och djupare. Inspirerad av Daniel med Bat For Lashes och Falling, från Twin Peaks-soundtracket.

6. Men Åh

Lite samma tema som på Äckla Mig. När man tror att det är lugnt att träffa ett ex eller liknande. Ville skriva en låt med samma ackord rakt igenom så vi la inte in något stick, även om det var frestande. "Men åh" som textrad är vi rätt nöjd med, det är ju så det känns. Musikaliskt lånar den både från Van Morrisons Brown Eyed Girl och Lekmans Black Cab.

7. Det Värsta Jag Sagt Till Dig

Om att såra och skämmas. Tänkte oss verserna som skiljda röster, men det kan vara samma person också. Spelmässigt så satsade vi på classic rock. Kändes spännande och förbjudet att spela riff. På den här låten känns det som att vi tagit ut svängarna lite vad det gäller stämmor och rock. Det finns en liten gitarrgrej i sticket, som är ganska lågt mixat, som låter som Thin Lizzy.

8. Som En Människa

Den här låten handlar om att inte känna sig som en del av något. Vi testade rätt många olika arrangemang på den här låten. Den, och Min Arm, har hängt med längst av låtarna. Men till skillnad från Min Arm, som hade en ganska självklar form från början, så fick Människan gå igenom många filter och arrangemang innan den kändes färdig. Första gången vi repade den hade vi dragspel med. Som En Människa var en av de första texterna till skivan som inte var lika tydligt förankrad i ett realistiskt bildspråk, utan var mer uppbyggd kring bilder. Rätt tydliga sådana, men ändå.

9. Inte Idag

Om döden och smärtan över att inte tro på något annat än vetenskap. Hade lite problem med att få till arrangemanget på den här med. Magnus Henriksson, som producerade skivan, räddade den till stor del i studion, då han fick in den lite stompiga trumrytmen, med virvel på varje slag.

10. Aldrig Vakna Mer

Ville att det skulle låta som Spiritualized, barnvisor och psalmer. Språket i första delen av låten är inspirerat av hur man försöker förklara döden för barn, eftersom det är lika svårt att förstå som vuxen. Kanske hur man som vuxen pratar till sitt inre barn, som inte köper hur krasst det är. Svansen på slutet kom till ganska sent i processen, därför har vi glömt att spela den live ibland.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA