x

"De sa att jag var tondöv"

"De sa att jag var tondöv"

Petter släpper nytt, igen. Det var femton år sedan Mitt Sjätte Sinne släpptes och med låtar som Så Klart, Mikrofonkåt och Rullar Med Oss i bagaget kan man fråga sig var hiphop-sverige skulle vara utan honom. Petter är personen  som berättar allt exakt som det är, just för att han är oförmögen att ljuga i sina texter. 

– Egentligen är inget privat, mina texter är terapisessioner med mig själv. Personligen är jag väldigt trygg i mig själv. Jag vågar erkänna misstag, jag vågar gråta, jag vågar säga att jag har scenskräck. Jag har nästan svårt att skriva fiktiva historier.

Skivan heter Början På Allt efter titelspåret där Petter tillsammans med den gamle vapendragaren Eye N I rappar om att vakna på rätt sida.

– Låten handlar om en ny dag då allt startar på ett nytt sätt, sedan kan man flumma ut och prata om det utifrån många saker. Det är mycket som är nytt i mitt liv. Jag och Henke (Eye N I, reds. anm.) har två ganska olika stilar att framföra text på och den kombinationen gör att det blir väldigt dynamiskt. Det känns kul att vi kan göra musik efter så många år och ha den glädjen och energin kvar i kroppen.

Förutom Eye N I medverkar bland andra Chords, Lilla Namo, Newkid och Agnes på några av spåren på Början På Allt.

– Jag anser att det, även om det kan låta fånigt såhär i matlagningsprogramstider, är lite som att laga en maträtt att göra en låt. De här artisterna man tar in är som kryddor på en själv. Jag har ingen plan, det finns ingen kalkylerad grej. Jag och Sleepy sät- ter oss ner i studion och då utgår jag från att jag ska göra hela skivan själv. Och när man har med Newkid till exempel så var det bara en idé jag fick om att det hade varit schysst att köra en sådan sparring mot honom i en beskrivelse om vad det här livet handlar om. Det är fantastiskt ibland och det är för jävligt ibland. Då är det särskilt intressant att ta in en yngre person som kanske relaterar till det här på ett annat sätt. Men jag tar inte en människa för att ta in en människa, det handlar mer om att de ska ha rätt röster.

Bakom Lilla Namo

I mitten på januari i år höll Petters skivbolag Baba Recordings i en kväll på Yaki-Da i Göteborg. Luften var kvav och stället fullt. Sjukstugan, Penga Per och Lilla Namo var några av artisterna som uppträdde och det var snarare regel än undantag att publiken släppte alla hämningar, höjde armarna i luften och tjoade uppmuntrande. Petter och Lilla Namo framförde låten King, från Början På Allt. Men när han inte uppträdde stod han bredvid och lös av stolthet.

– Framförallt var jag så fruktansvärt nervös den kvällen. Jag skulle göra den där låten med Namo men visste inte om jag kunde texten. Vi var alla helt överväldigade. Sen är det extra roligt att ha med Namo på plattan. Hon får mycket beröm i vissa kretsar men mycket hat i andra. Det är inte ett genuskort utan snarare bara roligt om folk blir provocerade av att hon är med. Jag tycker hon är jävligt grym.

Det är många som varit med och jobbat tillsammans med Petter på Början På Allt. Några av dem är producenterna Vincent Pontare, Salem Al Fakir och Magnus "Filthy" Lidehäll. Petter säger själv att det är Vincents och Salems förtjänst att han sjunger på några av spåren på skivan.

– Jag har velat sjunga på massa skivor. Jag har suttit och smånynnat i bilen, men många gånger när jag jobbat med andra producenter så har de sagt "du är fan tondöv" och jag har inte ens fått tio minuter. När jag började jobba med Salem och Vincent så sa de åt mig att det bara är att ta i och inte skämmas. "Ta i, sjung då!" Och så fick jag stå i studion nere vid slussen och skrika och så visade det sig att jag låg rätt. Det gav mig en sådan kick under inspelningen och då ville jag sjunga på alla låtarna. Sen var vi tvungna att ha något slags krismöte i studion, skrattar Petter.

Är du nöjd med hur skivan blev nu ändå, trots att du inte sjunger på alla låtarna?

– Jag fick en sådan otroligt kreativ kick av att upptäcka ett helt nytt instrument och ett helt nytt verktyg. Jag tycker resultatet är najs och att det funkade. Jag är väldigt demokratisk när jag gör en skiva. Hade jag velat gå in och sjunga på en skiva hade jag kunnat göra det. Även om jag såklart har sista ordet så lyssnar jag på de som jag jobbar med.

På spåret Alla Vet hör man en kaxig Petter säga att "Jag måste sätta både näven i bordet och foten i golvet, och lyssna, det här är jag, jag levererar fortfarande kvalité för er så håll käften liksom" som svar på om han fortfarande är kvar i matchen.

– Det var Vincent som ville att jag skulle göra en sån låt. Jag har en massa filmklipp sparade och då dök tanken upp av att vi skulle använda oss av ett av dem. Det är 2000 eller 2001 och jag sitter och säger helt knasiga grejer. Men vet du, varje gång jag släpper en skiva så är det som att jag måste bevisa mig själv. Det är liksom ingen Eriksgata utan det är mer ett slags Rocky Balboa-läge där man måste slå underifrån och uppåt. Men jag har ju också varit konsekvent sen den tiden.

Har du blivit mindre kaxig med åren?

– Ja, det har jag definitivt. Det var så kul att folk blev förvånad över att jag var trevlig när jag var med i Så Mycket Bättre. Jag förstår inte riktigt varför folk tyckte att jag var så otroligt stöddig och kaxig, men sedan började jag kolla på gamla intervjuer från den här perioden. Det var typ -98 och jag var stenhård i intervjuerna och sa saker som att "det här är från hjärtat och det är 100 procent allvar och det är äkta hit och äkta dit". Det var pajasstämplat att rappa på svenska och då kopplade jag på den där hårda stilen. Det var mitt sätt att betona hur på riktigt det var för oss som höll på med hiphop.

Älskar svenska språket

Utan tvekan så har Petter betytt mycket för svensk hiphop idag. Men Petter är inte den som uttrycker någon slags illvilja över frånvaro av beröm eller tar åt sig äran för hur hiphop-sverige ser ut idag.

– Det blir nästan banalt att hoppa ur sig själv och säga att man fått för lite eller för mycket cred. Jag vet bara att jag har hållit på med det här sjukt länge och ständigt varit med fast många räknat ut mig. Jag har gjort det för att jag älskar svenska språket och jag kommer alltid att tycka att det är sjukt mäktigt att rappa på svenska.

Med kandidatuppsatser i litteraturvetenskap som handlar om hur Petter använder sig av det svenska språket så skulle man kunna tro att det finns en viss risk för upprepningar. Men textmässigt sitter Petter och Sleepy i samma bil, även idag.

– Sleepy, eller Patrik som han egentligen heter, har lyssnat på mina texter sedan dag ett. Han brukar säga till mig om det är några ord som jag använt förut och då går jag tillbaks och skriver om. Vi drivs väldigt hårt av att saker och ting inte ska låta som de låtit tidigare.

I bakgrunden hör man Petters dotter som pockar på uppmärksamhet. Något som Petter brinner mer och mer för är ungdomar. Förra året läste han socialpedagogiskt ungdomsarbete med ett slutarbete om "skrivandet som helande kraft".

– Det finns något väldigt viktigt med att belysa att en sextonårig tjej eller kille med trasig bakgrund som inte kan kommunicera med en socialtjänsteman sedan går hem och skriver en 16-raders vers i rim bara för att han eller hon gillar Tupac. Den typen av verser blir en kanal för unga människor. Det är så de kan ventilera sina känslor och berätta saker. Text ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Varje gång jag läser en riktigt bra bok har jag en penna i handen och skriver ned saker jag gillar.

Det har hänt mycket på femton år. Under den tiden har man kunnat följa resan från 23-åringen som "sprang runt på Kocksgatan med rakat huvud och var ledsen och arg", i Petters egna ord, till trebarnsföräldern han är idag.

– Jag hade saker att säga då också, men det vore fånigt att idag försöka upprepa det jag var och tänkte då. Andre genrer kanske kör fast, man släpper en första skiva och det finns energi, känsla och spänning men femton år senare så dör det. Idag skriver jag om det som är aktuellt. Jag brottas med karriär, familjelivet och samhället men jag har också valt att omfamna det. Det är det som gör mig relevant som artist. Andra ser det, att man lever i nuet.

Samarbetspartners på nya albumet

Att det blev just Salem Al Fakir, Vincent Pontare och Magnus "Filthy" Lidehäll som arbetat med skivan var för att alla tre har väldigt starka rötter i hiphoppen.

– Salem har örnkoll på massa gammal rap, Vincent är gammal rappare och det är Filthy också. De har dessutom alla en relation till mig och just därför funkar det väldigt bra. Jag provade massa låtar tillsammans med andra producenter men jag hittade inte suget inom mig själv.

Kan man vara lika passionerad idag som för femton år sen?

– Det har ju mycket att göra med det är mitt eget skapande. Jag skulle aldrig kunna gå in och göra en skiva om jag inte kände ett pirr i magen när jag kommer ut ur studion och lyssnar på en ny tagning. Annars hade jag inte fortsatt, då har jag lovat mig själv att lägga ned.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA