''Ställde ut mick i trapphuset för mustig rumskänsla''

''Ställde ut mick i trapphuset för mustig rumskänsla''

Magnus Sjöberg på GAFFA menade i sin recension av Trummor & Orgels album Departure / Arrival att duon har sökt nya vägar utan att tappa originalsoundet. Skivan tilldelades fem av sex stjärnor och allt är gott. Men hur tog den egentligen sin form? Vi bad bröderna Anders och Staffan Ljunggren, duon bakom Trummor & Orgel, att skriva några punkter om varje spår.

Tips: Lyssna på musiken via Spotify eller Wimp samtidigt som du läser om låtarna.

Nu överlåter vi ordet till Trummor & Orgel:

1. Airplay

– En förstalåt är alltid viktig, den sätter ju an tonen för resten av skivan. Vi ville att Airplay skulle kännas lätt, luftig och studsig och ge en lite ny demension till vårt sound. Så för första gången någonsin kombinerade vi akustiska trummor med programmerade trummor för att ge en extra tydlighet, och lät samtidigt en distad orgel ge lite mer tryck. Visslingen på melodin är faktiskt första gången vi hörs själva på en inspelning.

2. Portobello

– En sån låt som bara skrev sig själv. Klyschigt nog gjordes den på en kvart. En tydlig hook som satte sig direkt och vi arrade låten på första repet. Vi visste att det skulle bli svårt att göra den rättvisa på inspelningen, och vi var tvungna att kasta första versionen för att det inte var tillräckligt bra. Det var riktigt jobbigt att behöva börja om från början, men otroligt värt i efterhand.

3. Sea And Sky And You And I

– Vi bjöd över Peter Morén till vår studio för att jamma. Utan att ha snackat ihop oss alls så började vi testa lite och hittade denna nostalgiska tripp utifrån ett ganska tydligt trumkomp. Peters gitarrslinga satte grundmelodin och sedan adderas orgelmelodin som blev bärande. Det mesta av arrangemanget behölls från första tagningen så det var i stort sett också en låt som gjorde sig själv.

4. Fireworks

– Riffet skrevs från början på gitarr och var inte alls tänkt som en Trummor & Orgel-låt. Men vi kände på den och bestämde oss för att testa och arrangerade upp den efter grundinstrumenten. Nästan varje orgelmelodi är dubblad med något annat ljud för vi ville skapa en speciell ljudbild. Men det är kanske trumkompet som sticker ut mest mot andra Trummor & Orgel-låtar, med sitt raka disco beat i versen. Så nära klubb som Trummor & Orgel kommer kanske.

5. Head Vs Heart

– En skiva behöver ju lite lugnare låtar också och Head Vs. Heart spelar den rollen. Melodin i versen är barnsligt enkel och har något oskyldigt över sig som passar bra ihop med den lite eftertänksamma refrängen. Refrängen var för övrigt en The Drums-inspirerad låt från början som aldrig såg dagens ljus, så vi tog vara på det bästa.

6. Lightweight

– Den första låten som skrevs till skivan. Det fanns något i groovet som var tilltalande så vi var tvungna att göra en låt till det. Det behövdes en luftig melodi för att kompensera det tunga riffet och det var mycket jobb för att få till det. På inspelningen är det dubbla trumset, utpanorerade i varsin högtalare, så att det ger ett fett sound.

7. Close To Home

– Sista låten som skrevs för skivan och vi trodde knappt den skulle hinna spelas in. Men arrangemanget kom ganska snabbt, och vi märkte att det passade bra att återanvända lite idéer från ett av våra favoritband genom tiderna. Ett lyckopiller. Namnet på låten tillkom efter inspelningen ...

8. Sleepless Nights

– Vi hade hört ett häftigt arrangemang som vi tänkte låna. Så det var länge tänkt att Sleepless Nights skulle vara helt utan trummor. Men när det väl kom till kritan så passade det bättre att ha med det för att få en extra push. Vi ställde även ut en mick i trapphuset får att få en mustig rumskänsla. Refrängens melodi kom till väldigt sent men skrev sig själv. Tycker den förmedlar den där känslan av att vara uppe på natten, kanske storstadens brus. Och känslan av eufori och samhörighet som man känt alla gånger på klubb med sina vänner.

9. Silkworm

– Första gången vi träffade Peter i Stockholm tänkte vi bara testa lite idéer. Vi satt på en pub och snackade bort mesta delen av tiden, men tilll slut kom vi ner till Peters studio. Det bluesiga riffet gav extra energi åt melodin och vi kände direkt att det skulle bli ett fruktbart samarbete. Namnet på låten togs från ett klassiskt dataspel som vi spelade i tonåren.

10. Forever

– Vi vill alltid att en avslutningslåt ska ge en känsla av att man dels är färdig och dels vill ha mer. Och det får gärna vara lite bombastiskt. I Forever var vi inspirerade av Death Cab For Cuties sätt att arrangera enkelt och grundidén var att låten skulle bygga lager på lager och på så sätt öka intensiteten. Det ligger hela tiden en loop med flanger i bakgrunden och en Korg-synth som körs genom ett bandeko. Den försöker nog sammanfatta känslan av att inget varar för evigt och att vi måste våga leva för stunden, men också tanken att så länge någon kommer ihåg en så finns man.

Se Trummor & Orgel här i höst:

October 17, 2013 - Karlstad, Sweden | Båten

October 18, 2013 - Oslo, Norway | Blå

October 19, 2013 - Malmö, Sweden | Moriska Paviljongen

October 26, 2013 - Burgsvik, Gotland, Sweden | Melody Maker @ Björklunda B&B

November 28, 2013 - Vetlanda, Sweden | Vetlanda museum

November 29, 2013 - Linköping, Sweden | Klubb Gaphals @ L'Orient

November 30, 2013 - Hornsgatan, Stockholm, Sweden | Bangers'n'Mash @ Marie Laveau

 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA