x

''Svaret är enkelt: Omar Souleyman är en ordinär människa''

''Svaret är enkelt: Omar Souleyman är en ordinär människa''

Han lägger mikrofonen under ena armen och börjar klappa stadigt och bestämt, en gång två gånger tre gånger tills han klappat upp till åtta, innan han lyfter på armarna och svajar försiktigt från sida till sida. Bakom honom står endast en man bakom ett par keyboards och sköter allt från blåsinstrument till slagverk, en hel ensemble i ett, utan att röra en min. Framför honom står flera tusen dansande svenska ungdomar, hänförda av de orientaliska toner som pumpar ut ur Linné-tältets högtalare på Way Out West.

Det är en unik spelning i festivalens historia, det är ett unikt tillfälle för svensk konserthistoria överlag av många skäl, och det är ett inträde in i en värld som annars väldig sällan hittar ut bland västvärldens eter. Vem mannen som styr och ställer på scen, som skapat denna uppståndelse och denna fest med några handklappningar och försiktiga dansrörelser, är? Han heter Omar Souleyman.

– "Vem är Omar Souleyman?". Svaret är enkelt: Omar Souleyman är en ordinär människa. Det finns inte mycket därtill, egentligen. Omar Souleyman är en artist, rätt och slätt och så enkelt är det, en sådan som njuter av sin sysselsättning och att han får leva detta liv. Jag upptäckte först vid sju års ålder att jag kunde sjunga, tidigare i min ungdom var jag inte mycket annat alls än en enkel bondeson från Syrien med en fattig uppväxt. Jag hade mitt första ordentliga genomslag, så att säga, rätt sent, så sent som 1994, så det tog mig ett tag att bygga en ordentlig grund att arbeta och gro på.

Konserter på fyra-fem timmar

Mannen från lilla Ra's al-'Ayn i Syrien, så precis på gränsen till Turkiet att stadens andra halva heter Ceylanpınar och helt enkelt ligger i Turkiet, talar direkt och utan krusiduller. Han är med ens väldigt enkel och förvånansvärt svår att konversera med, där det förstnämnda är hans huvudsakliga och personliga utgångspunkt; att han är svår, det vill säga snarare verkar svår än faktiskt är det med flit, handlar enbart om att mannen i fråga behöver en tolk för att genomföra intervjuer när han reser till västerländska festivaler för att uppträda. Ett rätt uppenbart och lätt problematiskt hinder för en artist som gjort sin närvaro återkommande på festivaler överallt i Europa och i Nordamerika under de senaste fem åren, men ett som han medger kan ställa till med svårigheter aldrig faktiskt gjort det hittills.

– Självfallet är det annorlunda här ute, i Europa, än jämfört med säg …bröllop i Syrien där jag får fyra-fem timmar på mig att uppträda som jag vill, ackompanjerad ofta av ett fulltaligt dansband som i sig hjälper mig att sträcka på låtarna och musiken och tiden avsevärt, och hjälper att koppla vad jag och vi gör till publiken på ett djupare och mer genomarbetat och detaljerat och fulländat sätt. Där har vi faktiskt tiden att inte påskynda något alls, vi kan låta musiken sjunka in ordentligt. Men här, här ute i Västvärlden, här i Europa, får vi omkring en timme eller 45 minuter eller 50 minuter där det är tänkt att vi ska få ihop den allra bästa möjliga upplevelsen för publiken som är mänskligt möjligt. Mitt mål är att ge dessa människor, alla människor jag uppträder inför, lycka och glädje, att ge dem frid och ro när vi är klara. Det går att säga att det är betydligt mer professionellt, åtminstone mer professionellt bundet, när jag uppträder i Europa, och betydligt mer personligt när jag uppträder i Mellanöstern, på grund av och tack vare detta.

Söker det unika

Det är en lång väg att vandra från syriska bröllop i maratonformat med band till timslånga spelningar inuti festivaltält på högt hyllade festivaler i Göteborg och Chicago och Glastonbury, både bokstavligt och metaforiskt, men den vägen har Omar Souleyman till skillnad från väldigt många andra kan tyckas fått både staka ut och gå på. I Sverige är det egentligen inte ovanligt alls med arabiska eller persiska, syriska eller turkiska sångare som säljer ut mindre kända men medelstora arenor i landets tre största städer, men med Omar Souleyman har det ändå alltid varit annorlunda. Inte för att han nödvändigtvis sjöng särskilt annorlunda (det gör han inte, men han sjunger starkt och självsäkert, framför allt någorlunda säreget), eller att musiken han sjunger över är det (inte heller fallet, det allra mesta är och härstammar från standard-arabesk men är vald med mer finkänsla än vad många andra bröllopssångare skulle ägna tid åt att göra), men för att han var villig att låta musiken sprida sig ut ur hans värld till den värld bland annat GAFFA existerar i. Medan andra såg hinder såg Omar Souleyman en möjlighet att föra människor tillsammans, både sina egna som inte längre bor i sina hemländer men även till andra som är väldigt intresserade eller bara lite nyfikna, i hopp om att föra över den glädje och lycka han själv känner av att få uppträda.

- Jag vet inte hur det bäst beskrivs, möjligen som en transformering eller en utvidgning, en naturlig tillväxt eller liknande. Men det har verkligen varit en förändring som skett gradvis, den som fört mig från att vara en enkel bröllopssångare i Syrien och Irak och Turkiet till att sitta här och prata om detta med journalister som du, i ett land som Sverige och på en festival som denna. Jag har alltid fokuserat på att arbeta med min musik för att göra den tillgänglig för så många människor som är mänskligt möjligt, och om något nu är speciellt med just mig så är det nog det faktum att så många olika sorters personer har blivit berörda och fans av det jag gör. De känner att jag och musiken talar till dem, oavsett vad för tro eller bakgrund de må ha. Regionen som jag kallar för mitt hem är en sådan plats, där väldigt många olika människor bor tillsammans, så jag har alltid varit benägen att bedja till de alla snarare än till några få av dem. Självklart började allt detta som en väldigt liten sak, min första konsert utomlands var i Jordanien, sedan rörde vi oss runt i den geografiska närheten och hade till slut vår första show i Europa i 2006. Så jag skulle säga själv att min "berömdhet" byggdes upp sakta, gradvis, utan att påskynda mig själv eller processen. Jag försöker alltid att läsa av publiken för att kunna ge den vad den vill ha, vilket möjligen har gjort att det jag gör känns mer unikt.

500 album i bagaget

Så talar Omar Souleyman om sin karriär. Han är direkt och ärlig, han nickar bestämt när han får frågor översatta för sig och följer upp med att nicka instämmande innan han noggrant men glatt svarar på allt på arabiska nästan som att han sjunger där han sitter. Att han släppt över 500 album förklarar han med att bestämt påpeka och klargöra att det "bara är inspelningar från bröllop" som han gett som gåvor till bröllopspar, som sedan spridit sig över regionen som mycket omtyckta bootlegs. Att han inte fick spela i Stockholm, på Stockholm Music & Arts i somras, upprör honom lite än men han är framför allt glad att få spela alls; med facit i hand kanske avbokningen var för det bästa, uppmärksamheten som följde kom visserligen av väldigt tråkiga anledningar men det hjälpte definitivt till att fylla Linné på Way Out West några timmar efter att denna intervju gjordes, till den grad att Omar Souleyman själv verkade nästan lite överraskad där han stod och klappade på scen. Men allra mest var han, hur som helst och oavsett vad som krävdes för att faktiskt få honom hit, bara glad väldigt glad över att få vara i Sverige överhuvudtaget igen och sprida glädje och musik.

SIDESTORY: Ej välkommen till Sverige

Vanligtvis innebär en spelning inställd i sista minuten på en festival inte mycket mer än några lokala rubriker och efter par frågor efter festivalen om vad som kunde ha varit. Men när Omar Souleyman väldigt plötsligt blockades bort från lineup:en till Stockholm Music & Arts tändes eldar i likväl svenska som europeiska och även nordamerikanska musikredaktioner lika snabbt som konserten blivit inställd. Anledningen bakom var lika simpel som den var dumdristig: Det svenska konsulatet i Turkiet valde att refusera denna världskända artist visum till Sverige helt baserat på hans nationalitet och en rädsla om att han skulle söka asyl.

- Det överraskade mig verkligen, och därefter så oroade det mig. Det är första gången någonsin som jag blivit nekad att åka någonstans i Europa. Jag har varit här många gånger, det oroade mig och påverkade mig eftersom det så uppenbart och enkelt kan påverka min framtida karriär. När än jag får ett nytt visum för att resa till ett nytt land via ett nytt konsulat skulle en sak som denna kunna komma upp och skada mina möjligheter att både resa men framför allt att uppträda. Jag är glad att detta ifrågasattes och att jag fick komma hit, till slut.

Se Omar Souleyman på festivalen RBMA Weekender som sker i Stockholm 31 oktober - 3 november.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA