x

YouTube raderar visningar

YouTube raderar visningar

Sammanlagt har de stora skivbolagen blivit fråntagna två miljarder YouTube-visningar efter att videosajten tagit krafttag mot påstådda falska visningar, skriver Daily Mail.

Hälften av de bortplockade visningarna drabbar Universal, skivbolag för bland annat Rihanna, Nicki Minaj och Justin Bieber.

Därefter kommer Sony, som förlorade 850 miljoner visningar.

Problemet med falska visningar kommer när hackare genererar visningssiffror eller "Gilla"-klick på videor på sajten. En video som är populär får bättre exponering och eftersom YouTube idag är den viktigaste distributionskanalen för musikvideor kan en premierad placering betyda mycket. Antalet visningar har alltmer börjat agera som en inofficiell musikvideotopplista, skriver Daily Mail.

Taktiken kommer få ekonomiska konsekvenser för både skivbolagen och artisterna. Den brittiska X Factor-artisten Leona Lewis förlorade nästa 24 miljoner visningar i och med YouTubes tillslag.

Förutom bättre exponering av videon betyder fler visningar större reklamintäkter. Detta dubbla incitament har gjort att fingret pekats mot skivindustrin själv vad gäller skuldfrågan. Oavsett vem som bär skuld har alltså YouTube nu intagit en mer aggressiv taktik gentemot de falska visningarna.

Även privata YouTube-kanaler ska ha påverkats av de hårdare tagen från videosajten med minskade visningsantal som följd.

 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA