x

''Vrålar ut de avslutande fraserna över en vik''

''Vrålar ut de avslutande fraserna över en vik''

I slutet av november släppte svenska Hunt sitt debutalbum Dark Come Sooner. Enligt GAFFAs Jonas Appelqvist är det "en fin avvägning mellan storslagen postrock och välskriven popmusik".

Men hur kom denna ljudimpuls av låtar till? Vad bör lyssnaren veta? Vi lät bandet själva förklara spåren på nya skivan.

För fullständig upplevelse rekommenderas att du samtidigt lyssnar på låtarna, till exempel via Wimp eller Spotify.

1. Reset My Bones (Featuring Andrea Gibson)

– Låten hade länge arbetsnamnet Lyckholms eftersom vi skrev den när vi repade i Almedal där Lyckholms Bryggerier en gång låg. I den kala och mörka industrilokalen fanns ingen värme och dessutom regnade det in, så där blev vi inte långvariga. Kanske letade sig kylan och den kala industrikänslan från den tiden in i låten och albumet som helhet. Jakob skrev låtgrunden som vi tillsammans byggde vidare på och formade till versionen som idag inleder albumet. Samplingen är tagen från dikten Jellyfish av den amerikanska poeten Andrea Gibson.

2. I Left

– En låt om att vara svag, göra slut och vela. Ambitionen var att skapa en enkel två-ackordslåt där dynamiken har en central roll, som den ju har i många av våra låtar. Stilla, enkel och monoton inledning avslutas i förtvivlan och kaos. Grunden är skriven av Susanna och låten är vår första singel. Finns på vacker 12"-vinyl.

3. Fight

– Lite längre låt som fick formas ganska fritt i replokalen och studion. Olika idéer har korsats och låtdelarna avlöser varandra i nästan tio minuter. Delar av låten spelades in i en liten sjöbod på en ö i Stockholms skärgård, där det experimenterades mycket med ljudbilden för att skapa rätta känslan. I slutet av låten kan man till exempel ana det naturliga ekot av att Susanna vrålar ut de avslutande fraserna över en vik mot en bergsvägg. Om någon tycker att vi har en fot i postrocken så är nog delar av denna låt ett exempel på det.

4. Killers 

– Maffig synth, orolig känsla och stort vemod. Låten har haft många olika skepnader. Den fick till och med vila nåt år innan vi bestämde oss för att damma av den och ge den nytt liv. Först då föll den på sin rätta plats.

5. Gester

Gester handlar om att försöka förklara något som inte går att förklara. Om saknad och skuld. Johanna skrev grunden, Susanna texten och melodin. Låten arbetades ihop i en ovanligt rask takt för att vara Hunt.

6. First In Line For A Second Chance

– Skivans åka-tåg-låt. Den monotona känslan skapades i en dunkel källare i Göteborg en vinterkväll. First In Line blev skivans längsta låt och skapades på samma sätt som Fight kan man säga. Det kändes viktigt att låta den suggestiva känslan breda ut sig ordentligt och låta alla delar få ta sin plats.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA