KRÖNIKA: Solidaritet när hiphopåret 2013 hyllas

KRÖNIKA: Solidaritet när hiphopåret 2013 hyllas

(Arkivbild)

När Kingsize ska hylla hiphopåret 2013 med gala fylls Solidaritet Arena av just det – solidaritet. Visserligen sitter artister och pristagare vid bord framför scenen och publiken står längre bak, men det är ingen mur emellan, och det jublas och buas lika mycket oavsett sida. I minglet runtomkring kramar Aki om en vän utanför entrén, Linda Pira får ta bild efter bild tillsammans med fans, Jaqe ser glad ut där han handhälsar på en bekant, brevid nickar Gonza-Ra ikapp till uppträdandena på scen.

De nominerade i musikkategorierna har en jury tagit fram, men vinnarna, de har röstats fram av lyssnare, fans, hiphophuvuden och alla andra dödliga. I sociala medier har uppmaningar om att rösta fladdrat förbi. Vissa har varit mer ihärdiga än andra. Att Kartellen, Abidaz och Stress står högst upp på pallen visar att skaran av fans därute är massiv, och de gör sin röst hörd – genom att rösta. Och just rösta, det uppmanar Timbuktu till som vinner i två kategorier. Att det är valår och att en stor del av svensk hiphop idag är politik, samhällskritik i första hand, kanske mer än musik visar en gala som denna.

Som fan av hiphop, fan av lyrik, fan av beats vill jag ha mer. Vill hylla ännu mer. Vill inte att någon ska glömma 2013. Hur många gånger vi sjöng "jag kommer spränga barriärer, tills hela trakten vet vem jag är, för jag vet att jag kan vara någon". Vill att alla ska komma ihåg Stors hyllning till en pappa som var där, till en förälder som inte stack. Vill att alla ska minnas Lilla Namo, att en kvinna inte behöver vara drottning, hon kan vara kung. Vill att alla ska se hur det grodde i hiphoplandet Sverige, inte bara i vår huvudstad: hur det blåste kallt hos Fröken B, hur Friman rullade på ett Imchibeat i norrsken.

För det är så många därute som är duktiga på hantverket hiphop; på att göra musik, på att göra beats, på att skriva lyrik med humor, känsla, kaxighet, stolthet och mod. Jag vill hylla alla, inte glömma någon.

På scen under kvällen ser vi en lovande och stark morgondag. RMH välkomnar världen och rappar över ett fint Drake-beat, Adam Kanyama är duktig, självklar, ung och hungrig på mer. The Order fyller hela scenen och visar att gung i grupp gör sig bäst från Göteborg. Men Sabina Ddumba och Tensta Gospel Choir lyser starkast, i bländande vitt knockar hon oss som en stjärna.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA