x

Så påverkas du av butikernas musik

Så påverkas du av butikernas musik

Enligt nya undersökningar har musik som spelas i butiker eller på restauranger stor inverkan på oss. Oftast är det uttänkt vilken musik som får dig att må bra och vilken som gör dig villig att spendera mer pengar.

– Det finns de som medvetet använder musik i sin marknadsföring och är ganska framgångsrika med att påverka konsumentupplevelsen, säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef vid HUI Research, till TT.

Musiken är även viktig för vilket tempo kunden rör sig i butiken. Långsamt eller rappt är ett resultet av antingen klassikt eller pop.

– Det är helt klart att musik i butik kan påverka hur konsumenter beter sig och hur mycket de köper. Men de flesta är ganska omedvetna om det här, säger Daunfeldt till TT.

Han tar kafékedjan Starbucks som exempel på hur man kan sälja in sitt märke genom musik.

– De spelar lite annorlunda typ av musik, sådan man inte har hört så mycket av. Musik som inte är så välkänd som viss blues, amerikansk folkmusik och jazz. Sedan säljer man även den här musiken i sina coffeeshops och har en slogan om att man är lika passionerad i sin musik som i sitt kaffe. Det sätter lite grand en helhetsupplevelse, det visar vad varumärket är, vad man står för, säger han.

Hur är det för dig? Finns det musik som får dig att vilja stanna längre i en butik? Eller musik som får dig att gå?


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA