x

H&M-kollektion med nazikopplade band – en bluff

H&M-kollektion med nazikopplade band – en bluff

Igår cirkulerade en massa diskussioner, bland annat på Metalinjection, om ett reklamföretag som verkade promota en massa metal-band som förut bara setts som loggor på kläder från H&M. När detta inträffade så förmodade alla att det var någon slags reklamkampanj från H&M:s sida, men det fanns en del frågetecken då vissa av de här banden verkade ha kopplingar till nynazismen, vilket stora kedjor som H&M borde ha reagerat på.

Företaget, Strong Scene Promotions, som släppte alla dessa fejk-låtar och reklam kring banden, erkände igår kväll att det hela var ett stort "konstprojekt" och att H&M inte var involverade. Igår skrev Metalinjection att den här fejkbands-bluffen inte var gjord av H&M utan snarare ett svar mot H&M:s sätt att bara sätta slumpmässiga logotyper på sina kläder utan konsekvenser. Det verkar som att de hade rätt.

Den enda musiker som kommenterat händelsen är Henri Sorvali från Finntroll och Moonsorrow. Tidningen Noisey lyckades nå ut till Henri Sorvali och han avslöjade att han och några vänner stod bakom plotten.

– Varje band var skapat från grunden av märkena i H&M:s vårkollektion, berättar han för Noisey.

– Syftet var att skapa en diskussion kring att metal-kulturen är mer än bara coola loggor på moderiktiga kläder och har mycket mer estetiska och ideologiska aspekter i olika sub-genrer än vad vissa företag försöker att uttrycka.

– Och nej jag har inte blivit anställd av H&M som de galnaste ryktena säger, förklarar Henri Sorvali.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA