x

GRAFIK: 41 år av musikkonsumtion

GRAFIK: 41 år av musikkonsumtion

Det har länge varit känt att det sker en förändring på sättet vi köper och lyssnar på musik idag. Nu har amerikanska Digital Music News gjort statistik på hur skivindustrin i USA har förändrats under 41 år.

Det mest intressanta är att betalningsvarianten av streamingtjänster som till exempel Spotify, WiMP och Tidal bara står för ungefär elva procent av musikförsäljningen. Grafiken visar också att gratisvarianterna inte heller bidrar särskilt mycket till skivbolagen. Det är en indikator för att det fortfarande är en lång väg kvar tills skivförsäljningen försvinner, om den än gör det.

Den digitala marknaden står ändå stadigt för ungefär hälften av den samlade försäljningen med bland annat antalet sålda singlar och album-nedladdningar.

Bilderna visar hur vinylförsäljningen tappade täten när kassettbanden började få framfart redan 1982 och hur den först nu har börjat få ett uppsving igen. Nu består musikförsäljningen av ungefär fem procent vinylförsäljning.

CD-skivorna toppade 2003 och stod då för nästan 95 procent av dåtidens musikförsäljning, men CD-skivan har fallit drastiskt. Nu står CD-skivorna för knappt en fjärdedel av den amerikanska skivindustrin, ungefär tolv år efter dess dominans.

Se grafiken som Digital Music News har tagit fram här.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA