x

"Stora företag spenderar miljoner på smutskastning"

"Stora företag spenderar miljoner på smutskastning"

Det har under den senaste tiden haglat kritik över den relativt nystartade streamingtjänsten Tidal. Men tjänsten visar inga svaghetstecken enligt Jay Z som har gått ut på Twitter för att förklara sig en aning. Rapparen och entreprenören har skrivit utförliga svar på kritiken och förklarar att Tidal är i en uppbyggnadsfas och att det tydligen finns företag som spenderar miljoner på att smutskasta streamingtjänsten.

Jay Z köpte det som tidigare hette Aspiro tidigare i år och lanserade Tidal 30 mars. Med sig har han artister som till exempel Calvin Harris, Kanye West, Jack White och Rihanna. Målet med musiktjänsten är att artister ska få ut mer intäkter från streaming, i jämförelse med till exempel Spotify,

Början av Tidal har varit ganska tumult. Förra veckan visade det sig att appen har försvunnit från iTunes Store topp 700 medan Spotify, Beats Music och Pandora har fått ökade nedladdningar. Dessutom har flera musiker ställt sig väldigt kritiska till den nya streamingtjänsten, till exempel Mumford & Sons, Steve Albini, Lily Allen och Ben Gibbard. Deras kritik riktar sig mot Tidals modell att bara tjäna redan etablerade artister, skriver NME.

Under gårdagen gick Jay Z ut på Twitter för att svara på kritiken som har uppstått. Läs hans inlägg här.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA