x

Därför är hiphoppen dominerande

Därför är hiphoppen dominerande

Hiphop har sedan en längre tid haft en dominerande ställning när det kommer till streamad musik. Nu har experter gått ut med en förklaring till varför den är så pass dominant.

Helt utan förvarning gav Drake tidigare i år ut sitt mixtape If You're Reading This It's Too Late och succén var lika överväldigande som omedelbar. På bara några få dagar spelades mixtapet nästan sju miljoner gånger på Spotify och ett rekord var då satt. Det skulle inte ta lång tid innan Drake förlorade rekordet av antalet streamningar till en annan hiphopgigant, nämligen Kendrick Lamar som månanden efter Drake släppte sin skiva To Pimp A Butterfly. Kendrick Lamars skiva streamades nämligen nästan tio miljoner på en dag.

Buzzfeed konstaterade för en tid sedan att Drakes och Kendrick Lamars bedrifter har gjort att hiphoppen är den största genren bland streamingtjänster. Det är analysföretaget Nielsen som visade att hiphop och R&B utgjorde nästan 30 procent av all prenumererad streamad musik på musiktjänster under fjolåret. Rockgenren hamnade på 25 procent, pop på 21 procent och elektronisk dansmusik på 7 procent.

På Spotify är hiphopens herravälde ännu tydligare. Under det senaste halvåret har fyra av de fem mest streamade albumen varit hiphopskivor. Undantaget var One Direction med skivan Four. Under april slog Wiz Khalifa rekordet för mest streamade låt under en vecka med låten See You Again som spelades nästan 22 miljoner gånger mellan 6 och 12 april, skriver Dagens Nyheter. 

Dominansen från hiphoppen gäller inte i den fysiska världen, när det kommer till försäljning av skivor i USA står genren bara för drygt 14 procent av den totala marknaden. Rocken däremot står för en tredjedel. 

Enligt Buzzfeed som har talat med branschfolk framträder det i huvudsak tre förklaringar till varför hiphopen är så pass stor inom streamingtjänser, det ena är att streaming är något som lockar en ung publik. Enligt GMI Market Research är genomsnittsåldern för användarna av Spotify på 28 år och eftersom hiphop ofta attraherat unga lyssnare så går de hand i hand.

– Många 18 till 24-åringar, de som också är vår kärnpublik, äter, sover och andas hiphop, säger Ken Parks på Spotify till Buzzfeed.

En annan anledning till fenomenet är den djupt rotande gratiskulturen inom hiphopen. Det är just här som mixtaperna har spelat en viktig roll och när Spotify lanserades och då erbjöd världen musik gratis kände sig hiphoplyssnarna sig som hemma.

– Folk i vår ålder är uppvuxna i en tid där du bara kan gå in på en mixtape-sajt och ladda ner allting gratis. Det är något vi är vana vid, säger Tyler, The Creator till Buzzfeed.

Som tredje orsak till fenomenet om hiphopen är streamingtjänsternas symbios med sociala medier. Enligt en opublicerad undersökning av Nielsen är hiphopfans särskilt benägna att diskutera musik i just sociala medier.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA