x

''Våra kläder och grejer luktar piss! Men fint blev det''

''Våra kläder och grejer luktar piss! Men fint blev det''

Tomas Juto och Oskar Hovell bildade 2007 Billy Momo. ​Sedan dess har bandet fått fem fler medlemmar. I slutet av förra året släppte de singeln I've Got You och nu i vår kom fullängdaren Drunktalk. Själva kallar de sin popmusik för urban folk.

Lyssna gärna på skivan Drunktalk samtidigt som Tomas Juto och Oskar Hovell berättar om den – låt för låt.

1. I've Got You 

– Tomas hyllning till den viktigaste och vackraste personen i livet, hans dotter. Oskar valde att tolka låten som att den var tillägnad honom, trots att vi hade snackat om det flera gånger. För att inte göra Oskar alltför besviken, fick videon bli en berättelse om vänskap snarare än om faderskap. Principen är ju densamma.  

2. Wishing Ain't No Sin

– Vi är egentligen två ganska klassiska låtskrivare. Såna som tycker att en låt helst bör vara riktigt bra redan på gitarr och sång, även om man gör mycket mer i arret sen. Men ibland blir det tydligt att en låt behöver komma i rätt sällskap. Inför den här plattan hade vi bestämt oss för att ta in vårt band på inspelningarna, ett sjumannaband som vi spelat med under en tid live, och se om vi kunde få ett lite annat liv i den jämfört med den förra. Den här låten är ett bra exempel på hur bandet blåst liv i våra låtar. Banjon kom till senare, en sen kväll i studion. Låten handlar om att intala sig själv att man är så jävla money helt enkelt och gå på det, trots många logiska och fullt rimliga invändningar från överjaget. Låten förekommer nu i trailern till Better Call Saul, uppföljaren till Breaking Bad och körs på amerikanska TV-kanalen AMC inför varje nytt avsnitt. Detta är en stor grej för oss, som är stora Breaking Bad-fans. Därmed blev det alltså lite lättare att inbilla sig sin förträfflighet.

3.Drunktalk

– Vi hängde jämt på Tomas och Andreas bar, STHLM Speakeasy under ungefär ett års tid, tills den gick omkull 2009. Vi snackade hela tiden en massa skit. Ville såklart intala oss själva att vi var going places. Det kanske man kan säga att vi var också. Vi skrev många bra låtar under den tiden. Det är kanske bara den där evigt dömande självkritikern i en som fick en att tycka att det luktade mycket sprit om de stora planerna. Låten har alltså funnits länge, men blev en smash hit först när kedjorna och slidegitarren kom till. Videon är inspelad under S:t Eriksbron. Vi rekommenderar inte den platsen, inte för nånting. Våra kläder och grejer luktar piss! Men fint blev det. 

4It's Mine

– Vi har alltid lyssnat mycket på Vladimir Vytsotskij, olika översättningar av hans låtar. Det var liksom naturligt att någon av våra låtar skulle få bli lite rysk. Sen, en sommar åkte Oskar till Moskva och så gick det inte att hålla tillbaka längre. Peter Nalitch Gitar, som var en stor hit i Ryssland för några somrar sen, är också en stor inspirationskälla.Tomas hade en period då han var så jävla trött på slackers, Framför allt sådana i musik/konstbranchen, som inte tyckte de skulle behöva jobba, eftersom de nån gång ibland producerar stor konst. Vi har alla fulltidsjobb och vi jobbar full tid med musiken samtidigt. Det var ingen som sa att det skulle vara gratis att leva och vi måste alla bidra. Om detta handlar låten.

5. Keep It Unreal

– Man kan säga att Keep It Unreal är föregångaren till I've Got You. Den skrevs när Tomas fick reda på att han skulle bli farsa och började oroa sig för att det här med att häcka i studion och på krogen hela nätterna kanske skulle komma att förändras framöver. Det har gått en tid sedan dess och det är roligt att se hur mycket man hinner upptäcka på kort tid.

6. Shine Like The Devil

– Detta är egentligen ett gammalt klassiskt text-tema. Men det stämmer obehagligt bra. Vi har – många av oss – en djävul i oss. Vi försöker tygla den, men ofta känns det lite som maskerad. Hur vi än försöker snygga till oss, kommer det ändå lysa igenom vilka djävlar vi är egentligen. Vi tog ned Mårten (munspel) och Oscar (elgitarr) till Tomas källare, så fick de väsnas allt vad de hade. Det var en svårbeskrivlig känsla att första gången lyssna på det monster som kom ut ur den källarsessionen.  

7. Keep Dreaming

– Behandlar egentligen samma situation som låten efter, Oh lord. Det blir ju lätt så när man skriver mycket under en koncentrerad period, att låtarna ibland liknar varann i innehållet. Oskar var i ett läge där det trampades mycket vatten. Han var fast i ett vacuum, i väntan på att knutarna skulle lösa upp sig. Den här har varit en av våra favoriter hela tiden. När vi lät andra bestämma åt oss vilka låtar som skulle bli singelsatsning i första hand – vilket jag tror var ett bra beslut – var vi lite förvånade att den här inte nominerades. Den är ju både tung och catchy ju!  

8. Oh Lord

– Vi två spelade in det mesta av låten i Tomas källare, som förr i tiden, då vi var en duo som spelade allt själva. Vi ville få till den där riktigt riktigt tunga, dumma bonnfeelingen. Sen blev det allsång i stora studion med alla gubbarna. Låten handlar om en situation då Oskar funderade på om han kanske behövde bli lite mer religiös. Det finns lägen i livet då man behöver hjälp att tro på att bra saker kan hända.  

9. Lala Land

– Kallades som arbetsnamn Beatles-Momo. Det är nåt skumt med Beatles. De har någon sorts patent på nånting som inte riktigt går att sätta fingret på. Helt plötsligt  när man sitter och skriver en låt, låter det bara Beatles. Den här låten är väldigt mycket vår låt, men harmoniken vidrör den där konstiga Beatles-sfären. På ett bra sätt. I grova drag handlar den om det, i vår mening, lite märkliga i att vilja tillhöra en -ism. Vilken -ism det än må vara. Kan inte riktigt relatera till den grejen. Do good and good things will happen to you. Det borde inte vara svårare än så. 

10. Drifting Away

– Vi lånade Tomas fru, sångerskan (bland annat) Beata Harryson på den här låten. Med henne kom också vår favoritpianist, Daniel Kurba. Det är en fin låt i grunden, men mellan Beata, Daniel och vår munspels- och timmerman Mårten Forssman blir den faktiskt rätt magisk.  

11. The Weekend

– Jag tror texten talar för sig själv här egentligen. Om inte, finns det en pedagogiskt illustrerad video på youtube. Det var den första låten vi spelade in tillsammans, hela sjumannabandet som numera utgör Billy Momo. Vi är väldigt mycket ett do-it-yourself-band, så mycket att vi två på första plattan spelade nästan alla instrument själva.. Men till den här plattan bestämde vi oss för att expandera. Det är svårt att föreställa sig hur den hade låtit utan vårt band. Det var också första gången vi träffade vår eminenta basist, The Coffa. Vi var lite starstruck faktiskt.

12. Headlights

– Den skrev Tomas i någon form av sömndrucket tillstånd när han för hundrade natten på raken gått upp kl 03.30 för att hans dotter tycker att det är en perfekt tid att gå upp. Medan han sitter i soffan framför dotterns favoritserie, I Drömmarnas Trädgård så rasslar SMS och meddelanden in på Facebook från polare som är ute på krogen och undrar om han ska på efterfest. En vacker och surrealistisk stund.

13. Waiting For Walls

– Orres tjej hade dumpat honom och han bodde i en svintrång etta i Bandhagen, utanför Stockholm. Ensam, frustrerad som fan och samtidigt helt handlingsförlamad. Han stirrade ofta på väggarna och tänkte att han gärna skulle riva ned dem om han bara orkat ta sig upp ur sängen. Tomas skilde sig i samma veva. (vilken onekligen ledde till en mycket produktiv tid för oss. Billy Momo föddes under den tiden) Låten stämmer obehagligt bra för oss båda, passar bra som den är upplagd, med varsin vers. Det finns en tjusig video till den här i pipeline. Svårt att säga när den blir klar, bara, med allt som händer just nu.

14. New Grounds

Andreas Prybil sjunger den här. Det är han som sköter basrösten på plattan. Den här kan man bara relatera till om man nån gång har fått sig en riktigt rejäl utskällning. En sån som får en att känna sig som en liten unge som stulit godis. Man kläs av all sin värdighet och även fast man kapitulerar helt, tar det inte slut. Förhoppningsvis leder det till nånting bra, nånting nytt. Om man mellan de verbala örfilarna har lyckats ta in innehållet och vet hur man skall ta det till sig.

15. Let's Make The Night Last Long

– En fantasi om hur det skulle vara att vara gammal och veta att man ska spendera den sista dagen innan man dör tillsammans med kärleken i sitt liv. Vad skulle man hitta på? Billy Momo skulle definitivt ta sin käresta och efter bästa förmåga ge sig ut på en hellride och njuta av varje sekund.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA