Min Stora Sorg: Min Stora Sorg Vår/Sommar -16

Min Stora Sorg
Min Stora Sorg Vår/Sommar -16

Album / Playground music
Utgivning D. 2015.10.30
Emelie Fredriksson

Med förra årets skiva Mvh Anso, MSS tog musikpoeten Ann-Sofie "Anso" Lundin ett avstamp från det förgångna samtidigt som hon under namnet Min Stora Sorg stegade in som en röst att räkna med på den svenska popscenen. Debutskivan var sorgsen, tungsint, berörande.

På uppföljaren Min Stora Sorg Vår/Sommar -16 tränger ljuset igenom. För den delen ingen upptemposkiva, men den bär på framtidstro. Det här är Anso nu, och Anso nästa år. Hon sammanfattar relationer ömsom med sprödaste finkänslighet, ömsom med hamrande ärlighet. Inlindat i klingande pianostråk och galopperande Thåström-trummor trasar sångerskan och dramatikern sönder gamla erfarenheter för att förstå nuet. Uppföljaren ljuder nytt, ömsom soul, ömsom synth. Hennes röst skirare. Som om hon har uppfunnit sig själv på nytt.

Ann-Sofie sjunger om John och D.L, om Joanna och om sitt. Att föda liv samtidigt som hon själv var nära att förlora sitt, sjunger hon om i Gud Gråter. I den dansanta kärleksballaden Nära Dig uppmanar de lågmälda elektrotonerna till uppmärksamhet och Lisa Nilsson passerar snabbt förbi i en textsampling. Sedan en tempoväxling och den dansanta tryckaren ändrar skepnad till en riktig powerballad. Min Stora Sorg Vår/Sommar -16 består av tio spår som alla står på egna ben.

Ansos styrka ligger i sanningen, återigen har hon skapat en hudnära och ärlig skiva rakt igenom. Melodier vars texter du vill bära med dig under en längre tid, för att hinna tugga sönder dem till småbitar för att riktigt känna smaken av ordens innebörd.