Godspeed You! Black Emperor: Debaser Medis, Stockholm

Godspeed You! Black Emperor, Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Det första man ser när man kommer in i lokalen är den lilla scenen uppbyggd åt han som sköter det kanadensiska bandets filmprojektioner. När andra band har en laptop och en digital projektor har Godspeed You! Black Emperor fyra gamla hederliga projektorer. Och bredvid dem på ställningar hänger metervis med 36 mm-film som mixas som av en DJ till musiken medan glas och andra instrument hålls framför ljusstrålen mot scenen. Filmen saktas ner eller speedas upp och vid några tillfällen bränns negativet. Det är ren och skär konst och en liten konsert i sig själv och något jag aldrig har sett förut. Men det ger också bandet en helt annan frihet, de kan spela i stort sett vad de vill och filmerna och klippen anpassar sig, istället för att de hela tiden måste vara i takt med den förprogrammerade filmen.

De åtta i bandet släntrar in en efter en medan det som kallas Hope Drone mullrar på. Någon plockar upp ett instrument och hakar på efter ett tag, någon annan kommer in och efter cirka 15 minuter har en ocean av mullrande ljud tagit över och man står som fastnaglad medan skärmen blinkar de inkarvade orden Hope om och om igen. Godspeed har en fantastisk förmåga att låsa fast i en otroligt enkel melodi och sen utnyttja den maximalt, det är så  minimalt samtidigt som bandet med två trummisar, två basister, två gitarrister och en fiol tar i så att flaskorna i baren skakar. Speciellt när Peasantry Or 'Light! Inside Of Light!' drar igång och de åtta verkligen hänger på varje ton innan den släpps iväg. Det är hypnotiserande och så otroligt kraftfullt. Och även om de överdistade gitarrerna tjuter, gnisslar och skriker så är det fiolen som leder bandet och tvingar låtarna framåt, det är också fiolen tillsammans med de två basarna som ser till att postrocken emellanåt svänger något otroligt.

Större delen av bandet sitter ner i en slags halvcirkel och det kommuniceras med nickar, viskningar och handrörelser och det märks att det är ett band som turnerat ganska konstant de senaste åren för det är otroligt samspelt och intuitivt. Ibland kan man till och med få för sig att bandet kan läsa varandras tankar där de sitter i det svartvita, bruna och sepiatonade filmerna. Det är tomma industribyggnader, eldar, träd, dokument och vatten som visas på skärmarna och man kommer mer och mer på sig själv med att man egentligen inte sett bandet på ett bra tag. Vilket verkar vara precis vad de vill.

Det är ganska intressant att bandet presenterar sin bleka och dystra vision av världen med den upplyftande Hope Drone, för efter den blir det bara mörkare och dystrare och tillsammans med den massiva väggen av ljud och den höga volymen så tar Godspeed You! Black Emperor över alla våra sinnen, hamrar dem medvetslösa och lämnar oss tomma och redo att göra något åt våra liv.