Shining: International Blackjazz Society

Shining
International Blackjazz Society

Album / Spinefarm
Utgivning D. 2015.10.23
Nadia Tahir

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att kombon saxofon + industrimetal är genial eller fruktansvärd. Shinings senaste alster International Blackjazz Society klingar nämligen i mina öron nedlagt mentalsjukhus á la tidiga Marilyn Manson, Nine Inch Nails och Ministry. "Black jazz"-norskarna erbjuder egentligen ingen större skillnad från förra plattan One One One, som också den innehöll halvgrowl i välproducerad kostym. En relativt naturlig fortsättning på vad som till stor del är gångbart för gemene nitarmbands-bärare mellan 14 och 46 år.

Men. Öppningsspåret Admittance väcker en hel del frågor, som till exempel hur The Sexy Sax Man hittade till inspelningen i Norge. Singeln Last Day, som dessutom fått en tuff video inspelad på den papperstunna bergflisan Trolltunga, är absolut radiovänlig och skulle säkert blivit en MTV-hit om den kommit -96. Den individuella musikaliska skickligheten råder det inget tvivel om, dock andas frijazzpartierna (i exempelvis den annars tuggiga Thousand Eyes) en aning musikhögskola och balsamerad hästsvans. Vem har ett trumsolo på en skiva, liksom?

Sammanfattningsvis förstår jag deras ambitioner, och bitvis lyckas de väldigt bra. Frontfiguren Jørgen Munkebys stämma är absolut rock-duglig, och den som efterfrågar sväng blir inte besviken – även om jag produktionsmässigt hade önskat mer skit under naglarna. För oss gammalmodiga som ännu inte har accepterat blandgenrer som exempelvis rapmetal blir dock hela konceptet aningen svårsmält, trots tagen hänsyn till konstnärliga ambitioner. Jag säger som min gamla konstlärare, "det som hänger på väggen – hänger på väggen". Ska man vara cynisk kan man ju säga att det ibland låter som att Wham! fest-kraschat Metaltown.

Jo, jag har nog bestämt mig.