Justin Bieber
Purpose

Justin Bieber: Purpose

Album / Def Jam
Utgivning D. 2015.11.13
Jonathan Sindihebura

Justin Bieber är nu 21 år, han har mognat (han lovar), om inte annat så har åren gått sedan Ludacris lånade en av tidernas mest tafatta rapverser till en låt som kom att bli en eufemism för smaklös musik.

Med albumet Purpose ber han oss desperat att titta på honom med nya ögon. Kanske är tiden förbi då alla måste ta ut sin douche-o-meter när man nämner Bieber; för första gången går det att tala om hans musik. Det finns en tanke, ett försök till substans som ibland lyckas förvånansvärt väl och ett sound som till och med fjättrade en och annan skeptiker när singlar som Where Are Ü Now, What Do You Mean och Sorry släpptes.

Det finns inget egentligt nyskapande med att EDM används i pop-låtar, därför måste man erkänna att halva charmen är kontrasten av kanadensarens silkeslena nästintill barnsliga röst som studsar i synkop över en tillbakahållen Skrillex-produktion. På I'll Show You undrar man om Bieber har gått kurser hos Mariah Carey och lärt sig något om smakfulla, änglalika arpeggios.

Purpose, en ny introduktion till en artist som vill börja om på nytt, är dock inte felfritt. Någon, på något storbolag någonstans, skulle ha tagit ansvaret att editera. Man behöver inte släppa varje låt man spelar in. Tyvärr låter det ibland som att musiken, precis som sångaren, försöker hitta sig själv. Med det sagt finns det många exempel på tillfällen där låtarna är självsäkra, till och med emotionellt ärliga. Det finns för många sådana briljanta tillfällen för att lyssnaren bara ska fortsätta sucka.