Katohjärta: Förlåt För Igår Det Var Kaos

Katohjärta
Förlåt För Igår Det Var Kaos

Album / Det Svenska Musikundret
Utgivning D. 2015.11.18
Jonathan Sindihebura

Det vackra med enkelhet är att det påminner om det naturliga. Katohjärtas röst, Moa Hurtig, sjunger Umeå-bandets fyra debutlåtar och får det att låta som att svensk pop inte borde ha låtit på något annat sätt sedan sist vi hörde detta självklara tonfall. Dessutom leder hon orden fram med en omöjlig blandning av både återhållsamt och enträget. Man får en känsla av att det hon säger är akut men att hon helst inte vill prata om det; aldrig på ett fabricerat vis, alltid ärligt.

På väldigt kort tid hinner vi höra många intima saker som man oftast inte vill uppenbara om sig själv, om man nu får anta att jaget är sångerskan. Ta som exempel "Om du skulle ändra dig / Är jag kvar på samma plats som jag alltid har varit", en textrad som går emot detta självförverkligande som ofta predikas i pop. Sedan följer: "Det kanske låter tragiskt / Det är inte så farligt", för att påminna oss att bandets största byggsten är just den obrydda öppenheten.

Denna ömtåliga röst får slåss med instrument som spelar försiktiga hyllningar till en sensibilitet för punk som bandet influeras av, detta helt utan att hamna i fallgropen av en platt nostalgitripp. Har man sett bandet live kan dock produktionen av denna EP kännas för ren. Sångerskans röst kan, som i början på låten Brooke, låta lite för syntetiserad.

Samtidigt som vi ser fram emot ett album som skulle vinna på att låta smutsigare, är det ingen tvekan om att denna utgivning förtjänar att bli prisad för hur fyra korta låtar kan vara så direkta men ändå så berörande.