Kehlani: The Green Door Project, Stockholm

Kehlani, The Green Door Project, Stockholm

På sin första "riktiga" resa ut ur hemlandet USA (hon räknar inte Kanada när hon berättar detta för publiken, för att det typ är som USA ändå enligt henne) hinner Kehlani med att spela i Stockholm två gånger; samma dag som hon landar i Sverige, första anhalten på hennes allra första Europa-turné, står hon på en provisorisk scen hos longboardbutiken Urskog på Södermalm i Stockholm, och inleder själva turnén på den tredje upplagan av Carlsbergs The Green Door Project, vilket innebär en spelning på en mycket större scen i en mycket större lokal belägen i skogarna på Skepparholmen i Nacka. Det är två spelningar som visar upp två sidor av den karriär sångaren från Oakland påbörjade ordentligt så sent som under 2014, efter att tidigare varit del av en skivsbolagsprodukt som deltog i en sångtävling på TV: i en intim lokal med plats för högst ett par hundra (väldigt exalterade) besökare är hon en rå talang med en lysande framtid framför sig, i en hangar med desto fler av samma typ av fans och på en scen i arenastorlek är det som om den framtiden redan är nådd.

På förhand var det inte det enklaste att lista ut exakt hur bemötandet av en artist som Kehlani skulle bli här när det presenterades att hon skulle på Europaturné, påbörja den i Sverige, och dessutom göra det som dragplåster på ett stort gratisevent. Inte för hennes musiks skull: bägge mixtapes hon släppt är stöpta i ett R&B-grepp som var enormt när Kehlani i sina yngsta år precis började upptäcka musik, både Cloud 19 och You Should Be Here låter dessutom som bara Kehlani och ingen annan de traditionsenligt skrivna låtarna till trots. Men för att bägge verk är släppta självständigt, utan skivbolag och utan singlar, att hon numera släpper musik på ett majorbolag men inte marknadsförs med radiolåtar som annars är den vanligaste vägen för de bolagens akter, och att hon inte direkt är känd på samma sätt som brukar vara normalt för amerikanska R&B-stjärnor på uppgång, men ändå har ett massivt följe: hennes relation till fansen är väldigt nära, ibland lite för närgånget, och hålls igång mest via Instagram där Kehlani berättar om vad hon har för sig och tiotusentals fans hinner både kommentera och gilla bilden inom loppet av bara några minuter.

Att det finns många med den relation till hennes musik på plats på The Green Door Project går att ana utöver själva spelningen hon gör i detaljer innan den hunnit börja: när turnéposters delas ut längst bak i lokalen blir det en smärre rusning bland de som står i närheten, detsamma sker när DJ:n börjat värma upp publiken och managementtyper kastar ut några t-shirts och CD-ex av You Should Be Here. Och att Stockholm var ett bra val för en turnépremiär befästs när Kehlani presenterar sig själv, jublet tar över, och hennes mikrofon får höjas i PA-systemet. Därefter bjuds det på en show som innefattar nästan lika mycket av det dansande Kehlani egentligen var tvungen att sluta med pga skada som ung som den gör av den sång som hon alltid ägnat sig åt, som är det hon älskar och det hon visar upp att hon är oerhört bra på.

Med sina två dansare visas en komplett repertoar upp där kombinationen av just dans och sång ser lättsam och naturlig ut trots att den är konstruerad av koreografi som är rörelserik och välorganiserad, och som för Kehlani inte är märkbart mycket svårare att utföra trots att hon sjunger så som hon sjunger samtidigt och utmärkt. Det som märks mest över de två spelningar Kehlani gjort i Stockholm är att hon verkligen besitter ett brett sångregister men har en smalare katalog i sin ägo. Det är samtidigt något som är lätt åtgärdat sett till att Kehlani ser till att jobba i studior var hon än är, och att hon kan skriva och sjunga pianoballader lika enkelt som gör dansinriktad R&B: Cloud 19 var en imponerande början, You Should Be Here var en mer välskriven och dimensionsrik fortsättning, och Kehlani visar tydligt att hon kommer fortsätta på det spår hon stakat ut för sig själv så bestämt, som hon ser som självklart, och som hon är som klippt och skuren för.