Adam Tensta: Debaser Medis

Adam Tensta, Debaser Medis

Adam Tensta: Debaser Medis

Recenserad av Karin Lillbroända | GAFFA

Erik Lundin känns inför lördagskvällen som den hetaste artisten trots att han agerar förband. Hans rykande färska EP är en i raden av 2015 års fantastiska svenska hiphopsläpp. Lundin inleder med Haram och Suedi, varav den senare uppbådar ett enormt jubel. Innan spelningen drog igång stod det en drös spridda fans med Suedi-tryckta tröjor i baren och vi kan därmed konstatera att Erik Lundin nu har fått sitt ordentliga genomslag.

Lundin är en fantastisk rappare i en ganska klassisk tappning. Han ger oss freestyles, rappar a capella och levererar hits som får publikhavet att tjuta och veva med armarna. Han får ett samspel med åskådarna och skapar riktigt bra energi inne på Debaser Medis. Sett till hur mycket man märker att folk har sett framemot hans framträdande känns han nästan lika mycket huvudperson som Adam.

Det blir dock ett ganska kort set av före detta Eboi, och kort därpå intar Systraskap scenen och styr upp ett mäktigt intro för att presentera kvällens huvudnummer.

Stämningen skiftar ordentligt från föraktens energiska inledning. Erik Lundin och Adam Tensta är nämligen varandras motpoler i scenspråk. Erik spottar hårt och tar plats över hela scenen. Adam blundar, står stadigt i centrum, greppar sitt stativ och rappar drömskt omsvept i rök och vitt ljus. Adam Tensta styr inte upp röj från början till slut. Han börjar med alster från sitt senaste album, och dess drömska sound behålls även på scen. Var Adam är när han står på scen vet jag inte. Han har en otrolig närvaro, men det är djupt inne i sig själv och i musiken han befinner sig. Samtidigt lyckas han med konststycket att genomföra en fantastisk konsert på grund av intensiteten som strålar utåt. Det känns som att Adam har tänkt på alla aspekter av framträdandet för att presentera sin musik på bästa sätt.

Allting är fantastiskt snyggt. Inte minst Adam själv, med knästrumpor (möjligtvis tights), skitsnygg tröja som går långt ner på låren och sneakers i yttersta världsklass. Lägg till att Systraskap är löjligt bra och  har en musikalitet som får en att tappa hakan. Trumslagaren håller beatet på bastrumman samtidigt som hon lirar trumpet felfritt. Sång, fiol, keyboard och gitarr tas hand om av den andra systern i duon.

När kvällen går över till att bli "Adam Tensta med flera" trippas jublet upp för varje ny artist som dyker upp på scen. Duvchi är med och framför fantastiska This Is War från Adams The Empty. Nebay Meles, Cherrie och Silvana Imam kör varsin sololåt. Debaser slutar aldrig koka. Svensk hiphop är galet bra just nu. Samarbetena flödar och det går knappt att gå på en spelning utan att halva landets hiphopstjärnor är på plats och skapar helt unika upplevelser.

Silvana Imam är utan tvekan den urkraft hon ofta talar om, och hon har liknande scenspråk som Adam. Varje ord imploderar inom dem och exploderar utåt. Röjet höjs ytterligare när Michel Dida kommer ut och framför superhitten Höru Mej Bae? Den övergår till publikens jubel i den ännu tyngre remixen, givetvis för att Cherrie och Silvana är på plats för att lägga sina verser.

Det är dock Adam Tensta vi får hålla ansvarig för kvällens betyg, och han ger oss en värdefull upplevelse. Hans artisteri präglas för kvällen av hans senaste album, det djupa och inåtvända. Därför blir det galet kul när han tar det tillbaka till Bangin' On The System och My Cool och framkallar en förlösande effekt för en partysugen publik.