Ulver
ATGCLVLSSCAP

Ulver: ATGCLVLSSCAP

Album / House Of Mythology
Utgivning D. 2015.01.22
Jesper Robild

Hur mycket går det egentligen att laborera med musik? Hur många gånger kan ett band byta stil, tänja gränser ut och in samtidigt som de håller högsta kvalitet i över 20 år? Ulver är utan tvekan världsmästare i grenen experimentell musik. Avantgarde, eklektiskt, vad är det ens för genre idag? Via bland annat folkmusik, massakrerande black metal, minimalism och trip-hop har de visat sig vara ledande gällande både att underhålla, utmana och väcka känslor hos lyssnaren. Hemligheten är oförutsägbarhet.

Den här gången har musikerna med Kristoffer "Garm" Rygg i spetsen skapat en bångstyrig tvilling till 2013 års Messe I.X.-VI.X. Båda skivorna är inspelade live för att sedan ha sammansmälts i studion, men den här gången är större delen improviserat. Strukturerat kaos, intensitet och variation är nyckelord när resan ska sammanfattas. Från kyrkklockor genom rockiga landskap fullmatade med slagverk passerar vi indiska mantran, ser hur skivan smälter över i mörk ambient för att avslutas med norsk poesi. Som vanligt genomdränkt i melankoli.

Distade gitarrer, stråkar, kyrkorgel och theremin är bara några av de ingredienser som får fokus att hållas skivan igenom. Mot slutet gör bandet en strålande ny tappning av den 15 år gamla Nowhere/Catastrophe där Garm står för sitt livs sånginsats. Eller vad sägs om att hålla en ton i 32 sekunder? När så ATGCLVLSSCAP plötsligt dör med Solaris är det dags att återuppleva, om och om igen. Ett av världens bästa band har 2016 släppt en av sina bästa skivor. Det skojar en inte bort.