Little Jinder
Allting Suger

Little Jinder: Allting Suger

CD / Warner Music Sweden
Utgivning D. 2016.01.15
Björn Nyström

När Little Jinder spelade på Way Out West i somras var konserten så bra att jag direkt efteråt köpte en t-shirt. Euforin från konserten var tvungen att kanaliseras, och det fick låta sig ske genom ett onödigt litet köp. Efter att ha levt med Allting Suger en dryg vecka skulle jag nog inte banga en tatuering ifall det erbjöds någonstans i min omedelbara närhet.

Redan på förhand var låtlistan till Allting Suger en snackis. Titlarna väckte onekligen känslor och fick oss att längta efter att höra dem. Det gick liksom inte ihop att någon av de där nio låtarna skulle visa sig som en besvikelse. Det har visat sig vara en korrekt analys, eftersom allting är bra. Musiken är lika sockersöt och ångestriden som sist och noga befriat från allt som är tråkigt.

Likt föregångaren besitter Josefine Jinders svenskspråkiga pop något som är tämligen unikt idag: ett eget uttryck. De oblyga och direkta texterna skapar bilder i huvudet som är lika färgsprakande som skivans omslag. Och då inrymmer det ändå en drake och ett gäng mycket fantasieggande fåglar. "I musik träffas vi" sjunger hon i Puzzel. "Har gråtit säkert tusen tårar och saknat dig i hundra låtar" fortsätter hon sedan att sjunga till sin saknade pusselbit. Om man bara väntar dyker sådana små skatter upp i varenda låt. Sedan är den bästa slicka-såren-låten på mycket länge.

Och som om Mauro Scoccos fina inhopp inte vore nog är Markus Krunegård med på ett hörn. När priset för bästa låt under kategorin ''rockman och poptjej gör catchy duett'' delas ut nästa gång så kommer Ligger Med En Ful att peta Veronica Maggios Hela Huset från tronen.