Pusha T
Darkest Before Dawn

Pusha T: Darkest Before Dawn

Album / GOOD Music / Def Jam
Utgivning D. 2015.12.18
Özgür Kurtoğlu

Det krävs en speciellt kreativt driven och vriden hjärna för att kunna jobba som Pusha T gör. Det krävs en viss inställning för att inte bara vilja men sträva efter att vara motståndare till mer populära grenar av dagens hiphop, framför allt när det drivs av konstnärliga intentioner snarare än illvilja. Pusha T vill låta annorlunda, vill utmana och utmanas av de gäster och producenter han handplockar för sin musik, vill att det som skapas på överväldigande sätt känns som något bara han kan släppa.

Ljuden som utgör de tio låtar som valts för att bygga Darkest Before Dawn rör sig mest, med titeln i åtanke och även som facit av förklarliga skäl, bakom ljus och i skuggor. Han har varit tydlig med att målet varit att leta efter musik och idéer dolda i producenternas själars mörkaste hörn. Att han lyckats få fram exakt det han önskat från var och en hörs rakt igenom albumets 33 minuter, imponerande trots laguppställningens enorma meritförteckning, och låter honom fokusera på att snurra ord precis som han gjort sedan Clipse ägde världen.

Att balansera mellan gränsande till uppsluppen och iskallt hotfull så elegant, med ordval och ton som är så insnärjt i musiken att den är ständigt närvarande men alltid levererad med ett hånfullt leende, bemästrade Pusha T väldigt länge sedan. På sitt andra soloalbum är allt som gör honom så intressant intakt. Han rappar fortfarande som en man besatt av hur verkligheten vecklat och vecklar ut sin vidrighet framför honom, en man tvungen att berätta om hur hans väg till toppen kantats av triumfer och tragedier.