Little Simz
AGE 101: DROP X

Little Simz: AGE 101: DROP X

Download /
Utgivning D. 2015.12.22
Özgür Kurtoğlu

Det som framhävs kanske tydligast i allt som Simbi Ajikawo släppt under 2015 är att det är en sökande och kreativt fundersam artist snarare än enbart en rappare som står i centrum på samtliga verk. På tre EP:s, ett med SpaceAge3000 som hon är en del av och två ur hennes AGE 101-serie, och debutalbumet A Curious Tale Of Trials + Persons undersöker Little Simz hur hon kan få olika typer av låtar att funka med hennes röst och rappande.

Där hon på albumet blandade lite mer mellan stilar och låtstrukturer är AGE 101: Drop X mycket mer subtil i sitt anslag, mer kontrollerad med när tyglarna släpps och vad som ska komma därefter, överhuvudtaget mer lutad mot dovare toner nu när musiken strävar efter mer lugn än fart. Det är ännu ett släpp där det går att höra hur mycket hon kan göra bra utan att för den delen vilja fokusera på ett enda som hon kan göra utomordentligt; hon har pianoledda och gitarrdrivna crossover-låtar som känns passande även för popvärlden, hon har trummaskiner som blöder över till R&B-refränger sjungna av hennes gäster runtom de egna verserna, hon har en freestyle som vevar in och ut mellan seriös och skämtsam utan att släppa på nivån hon rimmar på.

Little Simz visar igen, på gott och ont, att några musikaliska begränsningar inte intresserar henne särskilt mycket. I AGE 101: Drop X byggs en instängd känsla av synthar och bas som surrar, morrar runt alla hennes ord som viner förbi, som står för den röda linje som behövs men alltjämt saknas lite när hon är på sitt mest kreativa humör.