DJ Taye
Break It Down

DJ Taye: Break It Down

12'' / Teklife / Hyperdub
Utgivning D. 2015.10.16
Özgür Kurtoğlu

21 år ung och fortfarande en talang, trots att det gått tio år sedan Dante Sanders först började producera musik. I princip allt som skapats under de åren under artistnamnet DJ Taye har han själv valt att plocka bort, så gott det går, från den globala skivbutiken som Internet ändå är.

När debut-EP:n på Hyperdub släpps, som fortsätter sitt kreativt gyllene samarbete med Chicago-kollektivet Teklife, är det som en omstart för nästa del av Sanders karriär. På EP:n använder han sig gärna av tempoförvrängda soulsamples som flyter in i massor av hi-hat-smatter, som när de slår som snabbast låter som en enda väldigt hög ton, osäkra på om de ska försöka följa basen som gör exakt samma sak på spektrats motsatta sida. Han vet att de kombinationerna går att ändra på efter behov och smak, vrida på knapparna för att dubbla takten rytmerna ramlar in på och samtidigt kväva hur varje trumslag får luft och ekar, således öka intensiteten avsevärt utan att tappa låtarnas kärna eller sammansättning.

De fyra spår som fått plats på Break It Down blandar mellan allt som DJ Taye och hans både dansande och producerande vänner gör bäst och som blivit så populärt, det är med just dessa vänner som varje spår har skapats. Han är såpass insatt i juke/footwork-världen han är del av att han kan använda dess mest kända ingredienser för att slänga omkring strukturerna och låta nyskapande utan att egentligen sträva särskilt långt bort från det han känner igen och kan bäst, och visar på en knapp kvart vilken ljus framtid han har framför sig.