DJ Spinn
Off That Loud

DJ Spinn: Off That Loud

12'' / Teklife / Hyperdub
Utgivning D. 2015.10.02
Özgür Kurtoğlu

Morris Harper fann sig under 2015 i den obekväma positionen att i princip behöva föra en hel kultur in i framtiden utan den som byggt mycket av det med honom. Teklife grundades av fem vänner men det leddes av DJ Rashad som avled i april 2014, och de planer som skrivits tillsammans för vad som komma skall får nu förvekligas främst av mannen som kallar sig DJ Spinn. Men att inte fortsätta utan den bästa vännen var aldrig ett alternativ, Teklife har alltid handlat om att göra jobbet och att sedan fortsätta jobba.

Och så började arbetet på det som kom att bli Off That Loud: fyra låtar och en kvart som visar vad strax över två decennier av ihärdigt studioarbete gett Chicago-sonen. På så kort tid hinner DJ Spinn konstruera små världar inom varje låt för olika idéer att finna varandra inom. Throw It Back är genrens historia och framtid invävd i en och samma massiva låt, The Future Is Now döljer inte att spåret framåt är lika fascinerande som det mesta inom footworkvärlden, titelspåret är Rhodes-ackord som möter trumslag av vispar men ökar i intensitet när en MPC tar sig in i bilden, det eleganta samarbetet Dubby med DJ Rashad och Danny Brown är breakbeats som övergår till drum-and-bass som övergår till klassiska footwork-rytmer bakom jazzblås och svällande synthar.

Off That Loud spelar upp en karta över vad som finns att hämta ur Chicago och det som skapats av alla musikaliska möten som skett där, samt att Teklife är mer än kapabla till att hålla kvaliteten för dess globala expansion.