Erykah Badu
But You Caint Use My Phone

Erykah Badu: But You Caint Use My Phone

Download / Control Freaq
Utgivning D. 2015.11.27
Özgür Kurtoğlu

Ofta känns det som att den enda i hela vida världen som verkligen vet vad Erykah Badu kommer att göra och vill skapa är bara och verkligen bara Erykah Badu själv. Och ungefär lika ofta känns det som att detta sätt är det som gynnar hennes konstnärskap allra bäst, trots att lyssnarna och hennes fans i synnerhet inte får ta del av hennes konst lika ofta som kanske önskat.

Visst skulle det vara att föredra för många om hennes första större släpp på fem år vore ett regelrätt album, med ett dussin eller så nyligen färdigskrivna låtar förberedda att spelas upp i samklang med varandra, men att hon valt att släppa ett mixtape innebär också att hennes musikaliska flexibilitet får lite mer utrymme.

Överlag är de elva låtarna på But You Caint Use My Phone alla rotade i samma idé och liknande tankar runtomkring den: texterna handlar mer eller mindre uteslutande om kommunikation människor emellan, om missade anslutningar och samtal som väntar och telefonsvarare, om beroende till mobiltelefoner och dess konsekvenser för relationer och förhållanden.

Musikaliskt länkar hon samman snyggt med artister hon känner innan och utan från Soulquarians-åren och ett annat personligt liv, blandar reworks av låtar från 70-talet till 00-talet med glimtar in i nyare helt egna verk, och hoppar omkring mellan stilar alltid med neo-soul i ett hörn men med endast den säregna rösten som trofast gemensam nämnare. Ibland blir det därför svårt att hänga med i var Erykah Badu vill ta sina lyssnare, även om det övergripande är så underhållande att det knappt spelar roll.