Jason Isbell And The 400 Units: Pustervik, Göteborg

Jason Isbell And The 400 Units, Pustervik, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Jason Isbell är som gjord för att spela på Pustervik. Alabama-sonens americana sitter i väggarna och hans närvaro gör att lokalen förvandlas till ett pojk- eller flickrum, där varje kvadratmeter är tapetserad med artisten som väcker beundran och inspiration, bilder som genererar minnen och skapar drömmar. Isbell välkomnas således förbehållslöst och applåderna som följer Cover Me Up får sångaren att buga sig. Han väcker känslor i Göteborg.

Cover Me Up är hämtad från 2013 års Southeastern och detta album föranleddes av en kursändring i Isbells liv. 2007 fick han sparken från Drive-By Truckers och hans drickande skapade mer problem än möjligheter. Till skillnad från nyligen avlidne Lemmy, gick det inte att odla myten kring festandet och en överdriven alkoholkonsumtion. Det gällde att bli nykter för att fortsätta musikkarriären. Och resultatet blev Southeastern och aktuella Something More Than Free. Två album som gjort honom till en etablerad soloartist.

Att se Isbell fokuserad och ett med publiken, skämtandes med sina medmusiker, ger konserten närvaro och en tydlig inramning. Han tillåter sig inte sväva iväg, utan håller sig inom ramarna för country och folkrock. Låtarna utgörs av starka berättelser som inte behöver mer utsmyckning än nödvändigt. Och det är med största säkerhet Isbells nya livsstil som gör denna inramning möjlig. Han är närvarande till hundra procent.

En invändning är att jag kan sakna lite nerv, ibland kan det vara skönt att inte veta vad som väntar runt hörnet. Ett gitarrsolo är ett gitarrsolo och inget annat, vilket är helt i sin ordning. Isbell är en berättande och känslosam countryartist, inte en acidgungande psykedeliatrubadur. Han står med fötterna på jorden och han förvaltar arvet efter legendariska Muscle Shoals och Fame Recordings. Det ska inte underskattas.

Den stora behållningen med denna konsert är spelglädjen. Ett fånigt ord, men känns passande och ramar in kvällens stämning på bästa sätt. Innan Isbell lämnar scenen, avslöjar han dessutom sin återkomst. I augusti besöker han Slottsskogsfestivalen Way Out West. Vi kommer således att få se mer av Jason Isbell.