Night Thoughts

Suede: Night Thoughts

Album / Wm Uk
Utgivning D. 2016.01.22
Björn Nyström

Två episoder som etsat sig fast i min hjärnlob dyker blixtsnabbt upp när Suede kommer i min väg.

1. Första gången jag hörde The Drowners som jag repeterade säkert 200 gånger – om det nu är fysiskt möjligt på en och samma dag. Dittills var Suede det sexigaste jag hört. Brett Anderson lekte med könsrollerna och jag ville aldrig sluta lyssna på ''you're taking me over …''.

2. En konsert för ett par år sedan som utspelade sig på ett torg i Skellefteå. Ett hyggligt intresserat öltält och kanske hundra personer hade samlats för att bevittna Englands–en gång i tiden–bästa rockband. Det förtäljer knappast historien om Suede vara bra eller dåliga, urusla eller mästerliga. Den konserten var värre än att bevittna ett kärt husdjur gå döden till mötes.

Med det sagt så är det med viss ambivalens jag närmar mig Suede idag. Comebackskivan Bloodsports (2013) var knappast Achtung Baby om vi skall prata förnyelse, och att säga att de spelade på säkra kort är en underdrift. Night Thoughts är tursamt nog mer uppfriskande på den punkten. Ty den är tänkt att ackompanjera en film med samma namn – regisserad av Roger Sargent. Att stora delar av skivan lutar åt ambient istället för Suede som vi känner dem är om inte annat, rimligt. Och när den känns långdragen och upprepande? Då varvar man Like Kids ett par gånger så är det glömt.

Att Brett Anderson gått från androgyn hjälte till en allt mer Mads Mikkelsen-lik farbror som sjunger om hur han är orolig för sina barn. Det är en utveckling jag gärna hade varit utan. Ändock är Night Thoughts ett ambitiöst verk. Ofta melodistarkt, atmosfäriskt och nytänkande.