Anderson .Paak
Malibu

Anderson .Paak: Malibu

Download / Steel Wool
Utgivning D. 2016.01.15
Özgür Kurtoğlu

Efter att ha lämnat artistnamnet Breezy Lovejoy åt sidan en stund har sångaren, producenten, multi-instrumentalisten men framför allt trummisen Anderson .Paak valt att blicka hemåt. Venice är namnet på hans debutalbum från 2014 och platsen titeln syftar på ligger strax över en timme från hemorten Oxnard, Malibu är namnet på uppföljaren och är en halvtimme hemifrån. Och det är knappast en slump att det nya albumet i så stora drag påminner om hans hemtrakter. Kanske beskrivs därför Malibu bäst som ett speciellt modernt popalbum, konstruerat av den hiphop och R&B och soul och funk som är typisk för södra Kalifornien i allmänhet och Los Angeles i synnerhet.

Anderson .Paak utnyttjar på Malibu sin breda inlärda och upplevda musikalitet, samt den stora nyfikenheten för att ytterligare bredda den, för att experimentera försiktigt mellan det moderna och det traditionella.

Den funksmittade och lugnt soulgungande hiphop han skrev på förra årets EP med producentduon Blended Babies finns här, den oerhört smittsamt poppiga men tjockare ljudbilden han skapat med producenten Knxwledge likaså. Anderson .Paak innehar en begåvning som tillåter honom att presentera olika musikstilars karaktärsdrag med egensinnighet och trovärdighet på ett sätt som han genom åren gjort till ett passande för hans egna uttryck. Som passar hans lätt hesa röst och snyggt varierade balans mellan melodirik sång och kvicktänkt rap. Ett sätt som inte härmar musiken som redan har skrivits och spelats av förebilderna från de platser han ser som sitt hem, utan snarare gör deras betydelse för musikvärlden större.